Hlavní obsah

Česko zaplavila uštěpačná billboardová bitva

Právo, Marek Přibil, Jiří Ovčáček
Praha

Padesát dní před sněmovními volbami vyrazily politické strany na zteč s novými billboardy v ulicích. Přitom mnozí politici velkoplošné plakáty už pomalu odepisovali. Teď si ale všimli, že negativní kampaň přes billboardy strhává víc pozornosti voličů.

Článek

Proto o Velikonocích přibylo osočování oponentů a nechybí ani uštěpačný humor. Usměvavý šéf soc. dem. Jiří Paroubek proto z ironických billboardů ODS hlásá: „Zruším ranní kocovinu. Vrátím Elvise. Bojuji za pivo za dvě koruny.“

ČSSD vedle svých billboardů s programovými požadavky kontruje i texty „My za nic nemůžeme. Vy jste si nás zvolili“, kde jsou ještě pohromadě Petr Nečas, Ivan Langer i odstoupivší Mirek Topolánek.

Sociolog Jan Hartl míní, že billboardy působí obdobně jako reklama na podprahové složky osobnosti. „Vytvářejí u lidí jistý pocit, emoce, aniž by si to člověk uvědomoval. Alespoň podle reklamních odborníků,“ uvedl v pondělí pro Právo.

Strany ale podle Hartla vypouštějí džina z lahve, když vytvářejí nepříznivou atmosféru vůči protivníkovi; může se to totiž obrátit i proti nim.

ODS už má tým pro facebook

Vedoucí mediální sekce občanských demokratů Martin Kupka Právu řekl, že centrální volební štáb ODS vypracoval pouze dva typy grafických návrhů billboardů parodujících Paroubka. „Po republice jich visí kolem padesátky, kde bojuje proti plžům, mlžům a hlavonožcům, a proti poplatkům u veterináře. V Praze jsem ale zaznamenal i jiné slogany. Paroubek bojuje za zrušení ranního vstávání a tak dále,“ řekl Kupka. Dodal, že billboardy proti Paroubkovi v hlavním městě jsou sólo akcí pražské ODS.

Z celkové sumy na kampaň půjde podle Kupky na billboardy méně než třetina finančních prostředků. „Jsou sice účelné, ale pro nás je mnohem efektivnější třeba elektronická komunikace prostřednictvím facebooku s mladou generací. Máme už k tomu skupinu spolupracovníků,“ vysvětlil Kupka.

Foto: Právo

Billboard parodující ODS

Vyplatí se tedy stranám billboardy? „Myslím, že billboardy, kterým už málokdo z voličů věnuje pozornost, jsou dnes pro strany velmi ztrátovou záležitostí. Sázejí na ně z jakési setrvačnosti, na čemž si zřejmě přihřívají polívčičku mediální či reklamní agentury. Lidé volí podle jiných kritérií,“ uvedl pro Právo politolog Jiří Pehe.

Volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček pro Právo uvedl, že strana dá na billboardy asi desetinu z 30miliónového rozpočtu, určeného na kampaň. Aktuálně sází na apel: „Můžeme ztratit budoucnost? Rychleji, než si myslíte. Můžeme mít úspornější stát? Dříve, než si myslíte.“ Právě takto zní některé ze sloganů kampaně.

„Kdo by teď řadil zpátečku,“ usmívá se zase na řidiče předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg z velkého poutače v pražské Žitné ulici, známé tím, že je často ucpaná k prasknutí.

Zemanovci také vytáhli s novými plakáty. „Nechceme státní bankrot!“ vyzývá voliče Strana práv občanů – zemanovci. SPOZ po celé republice rozmístila 500 billboardů. „Cena nepřesáhla dva milióny korun,“ řekl Právu místopředseda SPOZ a lídr pražské kandidátky Vladimír Hönig. Místopředseda nové strany se přitom objevil i na billboardech, které obsahují i výzvu voličům „Nechceme Paroubka! Volte Zemana!“ navzdory tomu, že zemanovci deklarovali, že nepovedou negativní kampaň. Podle Höniga je to ale upozornění, jakou politiku SPOZ odmítá.

„Billboardy obsahují teze, že nechceme další CzechTek, policejní stát a státní bankrot. To vše jsou podle našeho názoru věci spojené s Jiřím Paroubkem a jeho programem,“ uvedl Hönig s tím, že jde o iniciativu mladých členů SPOZ z Prahy.

Zemanovci podle Höniga považují billboardy pouze za doplněk kampaně. „Hlavní směr našeho postupu je kontaktní kampaň. Brzy u autobusu Zemák překročíme celkově 15 tisíc účastníků mítinků a setkání. Těch se už konalo 120, Zemák najel zhruba čtyři tisíce kilometrů,“ vypočítal Hönig.

Související témata:

Výběr článků

Načítám