Článek
„Jsme nejúspěšnější postkomunistická země. Patříme mezi světovou špičku v obraně, nebo dopravě. Když se dívám do médií, vypadá to, že nic nefunguje, ale to není správné. Takoví nejsme, jsme mnohem dál, a to musíme vidět,“ stojí na oficiálním vládním Twitteru.
"Jsme nejúspěšnější postkomunistická země. Patříme mezi světovou špičku v obraně, nebo dopravě. Když se dívám do médií, vypadá to, že nic nefunguje, ale to není správné. Takoví nejsme, jsme mnohem dál a to musíme vidět," řekl @P_Fiala v rámci fóra Meltingpot na @colours_cz. pic.twitter.com/3n9wKc8HSK
— Úřad vlády ČR (@strakovka) July 22, 2023
Nyní na dotaz Novinek mluvčí vlády Václav Smolka jeho výrok upřesnil s tím, že premiér mluvil o firmách, které v daných odvětvích podnikají.
„Když řeknu, že budeme patřit mezi 10 nejúspěšnějších zemí světa, tak se spousta lidí usměje. Jsme ale jedna z nejbezpečnějších zemí na světě, patříme do první desítky. Jsme nejúspěšnější postkomunistická země, blížíme se neustále k nejvyspělejším státům v řadě parametrů. A máme dneska i firmy, které snesou světovou konkurenci a nejsou to jenom ty tradiční, jsou to i ty velmi inovativní značky a jsou oblasti, kde patříme mezi světové špičky jako obrana i dopravní průmysl,“ řekl podle mluvčího kabinetu premiér na festivalu.
Ekonomové cupují Fialovu sebechválu za pokles inflace
A doplnil: „Když toto uvidíme, tak jsme poté schopni dělat správná rozhodnutí a správné kroky. Když se přitom podívám občas do médií, tak jsou tady málem všichni na hranici chudoby, všechno je špatně, nic nefunguje a je to katastrofa, ale to není správné sebehodnocení.“
Odborníci: Na špičce v dopravě ani obraně nejsme
Tweet vyvolal řadu kritických reakcí, podle lidí i odborníků totiž Čeká republika ke špičce v daných oblastech nepatří.
Například ekonom Lukáš Kovanda Novinkám řekl, že s výjimkou městské hromadné dopravy se Česká republika nemůže počítat mezi špičku. „Co se týká například kvality dálnic, silnic či železnic, tak tam Česká republika v mezinárodních žebříčcích neexceluje,“ uvedl.
Důkazem podle něj je například fakt, že se z Berlína do Vídně postavila vysokorychlostní železnice kolem České republiky, přitom kratší cesta by vedla přes její území. „Do jižních Čech a na Karlovarsko neexistuje dobré dálniční spojení. Jsme na tom spíše mezi horšími v Evropské unii. A co se týká rychlosti výstavby, tak nás předhání Maďarsko i Polsko. V tempu také neexcelujeme,“ doplnil.
Ministerstvo dopravy má vytipované tři úseky pro rychlost 150km/h. Zlomek z celé dálniční sítě
A nijak podle Kovandy nevyniká Česko ani v oblasti obrany. „Například Polsko masivně investuje, zatímco my jsme mezi zeměmi, které neplní ani závazek NATO (Severoatlantické aliance – pozn. red.) dvě procenta HDP na armádu. Při takto nízkých investicích označit Česko jako špičku v bezpečnosti, mi přijde nadsazené. V oblasti vojenské si myslím, že nemůže být řeč o tom, že jsme špička,“ řekl Novinkám.
Nad výrokem, že je Česko na špičce v dopravě, se pozastavil i šéfredaktor webu Zdopravy Jan Sůra. „Hm. Jet 100 km vlakem z 5. největšího do hlavního města 2,5 hodiny, to je fakt špička,“ napsal na Twitter.
světová špička v dopravě.....hm:-))))Jet 100 km vlakem z 5. největšího do hlavního města 2,5 hodiny, to je fakt špička. https://t.co/lCtgMDX635
— Jan Sůra (@honzalb) July 23, 2023
A o excelování v dopravě si není jistý ani exministr dopravy a místopředseda Sněmovny Karel Havlíček (ANO). „Byl bych více při zemi, ve špičce ještě nejsme. Ale je pravdou, že přes mnohé a často oprávněné nářky rozhodně patříme k lepšímu průměru,“ napsal Novinkám. A přisadil si, že pokud se udrží tempo, které nasadila jeho vláda v posledních dvou letech v čele státu, tak se do té špičky můžeme dostat.
Exministr obrany Lubomír Metnar (ANO) pro Novinky zase uvedl, že pokud pan premiér řekl, že Česká republika patří mezi světovou špičku v obraně, tak je rád, že konečně ocenil jeho práci na rezortu.