Článek
Státní fond v minulém roce zpětně prověřoval dopravní projekty stavěné od roku 2008. "Zjistili jsme velký objem chybovosti, a tudíž velký objem výdajů, které sice byly proplaceny, ale které nemůžeme dát k certifikaci," uvedl Čoček.
Notoricky známým problémem jsou podle něj "vícepráce", kvůli kterým se stavby během realizace prodražují proti původně vysoutěžené podobě. Důvodem těchto nesrovnalostí jsou podle Čočka špatně vypracované projekty. Za stavby, které by EU mohla odmítnout proplatit, je potřeba najít náhradní řešení. Největším náhradním projektem ministerstva dopravy je chystaná modernizace dálnice D1.
Pokud by resort dopravy nenašel potřebné projekty pro uplatnění evropských peněz, kraje prý dostatek připravených staveb mají, uvedl hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Podle něj má jen Plzeňský kraj připraveny stavby s hotovou projektovou a majetkovou přípravou za zhruba pět miliard korun a obdobně jsou na tom i ostatní kraje.
Plán metra se odklonil od původního záměru
Možnost přesunu peněz z Operačního programu doprava (OPD) na krajské projekty ale Čoček popřel. Tato evropské peníze jsou určeny výhradně pro celoevropsky významné projekty, což obchvaty měst a výstavba silnic nižších kategorií není. Čoček věří, že se nakonec podaří vyčerpat 100 procent připravených peněz z unie.
Celkově může ČR za infrastrukturní stavby postavené do roku 2015 z OPD vyčerpat zhruba 155 miliard korun. Zatím EU k proplacení certifikovala 28,7 miliardy korun. V této sumě jsou ale i peníze z národních zdrojů, peněz čistě z EU je z toho zhruba 20 miliard korun.
Dostavba pražského metra je sice projektem Pražského dopravního podniku, a v rozpočtu SFDI tak není, má být nicméně spolufinancovaná z Operačního programu doprava. Důvodem, proč by stavba o peníze z EU mohla přijít, je skutečnost, že nesplňuje podmínku, aby před dokončením trasy metra byl zprovozněn autobusový terminál a záchytné parkoviště PR na Dlouhé Míli na sídlišti Dědina. To původní projekt předpokládal při žádosti o posudek stavby na životní prostředí. Až na Dědinu ale metro nepojede, jeho trasa skončí v Motole.