Hlavní obsah

Česko koupí za půl miliardy elektromobily z Japonska, aby vyhovělo předpisu EU

Přísná zelená opatření se dotýkají i státních nákupů. Ministerstvo financí pro státní organizace dojednalo koupi stovek osobních elektromobilů za takřka 512 milionů korun. Nejnižší cenu v soutěži nabídla firma, která zprostředkuje koupi japonských vozů Toyota BZ4X. Cena je od 654 000 korun za jeden vůz.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Toyota BZ4X

Článek

Stát tak reaguje na zákon o podpoře nízkoemisních vozidel, podle kterého mají elektrovozy zaujímat zhruba 29 procent ve veřejných zakázkách. Zákon, který implementuje evropské nařízení, schválila vláda Andreje Babiše (ANO) v roce 2020, Sněmovna jej podpořila v říjnu 2022 a v účinnost vstoupil 1. prosince 2022.

Smlouvy zveřejněné v registru uzavřelo ministerstvo financí s karlovarskou společností Auto Eder, s. r. o.

Celkem má dle tří smluv zveřejněných v registru společnost dodat v příštích dvou letech 515 osobních pětimístných automobilů na elektrický pohon značky Toyota model BZ4X. Cena jednoho vozu ve standardní výbavě se ve smlouvách pohybuje od 654 tisíc korun bez DPH, tedy asi 791 tisíc korun s DPH, do 695 tisíc korun bez DPH, s DPH 840 tisíc korun.

První elektrická škodovka se začala vyrábět před pěti lety, byla žádaným zbožím

AutoMoto

První rámcová dohoda je uzavřena na 231,4 milionu korun s DPH, počítá s dodáním 236 vozů. Druhá smlouva je uzavřena na 203,6 milionu korun a počítá s dodáním 210 elektrovozů a třetí smlouva je na 76,7 milionu korun a 79 vozů.

„Ministerstvo financí je v tomto případě centrálním zadavatelem a zadávací řízení na uzavření rámcové dohody na nákup elektromobilů realizovalo na základě sběru požadavků oslovených organizací, včetně ostatních resortů. Jednotliví odběratelé vozidel je hradí ze svých rozpočtů. Doplníme, že vzhledem k vyššímu objemu poptávaných vozidel získal centrální zadavatel množstevní slevu cca 35 procent oproti standardní ceně vozidla na trhu,“ sdělil Novinkám mluvčí ministerstva financí Ondřej Macura.

Vozidla se ještě vyrábějí

Jak Novinkám sdělil vedoucí prodeje společnosti Auto Eder Pavel Krýsl, automobily pocházejí z Japonska, v Evropě se nevyrábějí. „Vozidla jdou do výroby. Ještě je nemáme, neboť jsme nemohli predikovat, že vyhrajeme výběrové řízení,“ řekl Novinkám. Dodat by je společnost měla v následujících měsících či letech dle jednotlivých kupních smluv.

„Infrastruktura pro elektrovozy je v České republice připravená. Jde jen o to, aby se stávající uživatelé, kteří budou z konvenčního automobilu se spalovacím motorem přecházet na elektromobil, naučili nové vozy používat. Není to jako u spalovacího motoru, že jezdíte, dokud máte benzin nebo naftu. Musíte dobíjet baterii, když máte možnost a máte elektřinu,“ upozornil Krýsl.

U zmiňované Toyoty BZ4X rámcové dohody uvádí, že její dojezd činí minimálně 270 kilometrů na jedno nabití.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Toyota BZ4X

Na bezvadnou funkci vozidla dodává prodejce záruku v trvání minimálně 5 let, nebo do najetí minimálně 100 tisíc kilometrů. Záruku na akumulátor dává na minimálně 7 let, nebo do ujetí 150 tisíc kilometrů.

Nejvíce - celkem 120 vozů - si objednala Správa železnic. Mluvčí Nela Eberl Friebová Novinkám řekla, že s elektromobily už její zaměstnanci mají zkušenosti. „Správa železnic má aktuálně v provozu 14 elektromobilů. Od zaměstnanců negativní zpětnou vazbu spočívající v problémech s obsluhou neevidujeme. Zřízeno máme několik dobíjecích stanic napříč republikou, v návaznosti na předpokládaný nákup elektromobilů v příštím roce plánujeme jejich další rozšíření.“

Zákon podporoval Bartoš

V současnosti jezdí po českých silnicích okolo 25 tisíc elektromobilů. Celkově je pro ně v provozu okolo 2,5 tisíce stanic a okolo 5 tisíc nabíjecích bodů.

Zákon upravující podíly nízkoemisních vozidel, které budou muset zadavatelé veřejných zakázek a objednavatelé veřejných služeb v přepravě cestujících dodržet, podporoval pirátský exministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.

„Aktivně jsme prosazovali co nejrychlejší schválení tohoto zákona tak, jak to požadovala Evropská unie. Díky jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů se na českých silnicích bude pohybovat více vozidel šetrnějších k životnímu prostředí,“ uvedl k tomu v roce 2022.

Anketa: Green Deal opravme, zní z vládních stran i ANO. Zrušit ho chce jen Konečná a Mach

Eurovolby

Výběr článků

Načítám