Článek
S nápadem zavést letní čas přišel zřejmě jako první Američan Benjamin Franklin, který v roce 1784 poukázal na možnost ušetřit na svíčkách lepším využitím denního světla.
V českých zemích byl letní čas zaveden poprvé v době první světové války v letech 1915 a 1916. Vrátil se opět za druhé světové války v roce 1940 a trval až do roku 1949. Potřetí si Češi začali posouvat dvakrát ročně hodinky v roce 1979, a to v důsledku ropné krize a energetických problémů. Až do roku 1995 trval v ČR letní čas šest měsíců, od roku 1996 se Česko připojilo ke zvyklostem Evropské unie a časový posun trvá sedm měsíců, tedy do konce října.
Letní čas nemá jen stoupence, ale i řadu odpůrců. Jejich nejčastějším argumentem je, že časový posun působí mnoha lidem zdravotní potíže. Rakouští odborníci zjistili, že po této změně stoupne počet nehod i sebevražd. Čeští psychiatři ale tvrdí, že přechod na letní čas naprosté většině lidí nevadí. Přeladění vnitřních hodin trvá jen několik dní, uvádějí.
Nejznámějším českým bojovníkem proti letnímu času byl pekař Stanislav Pecka ze Sobětuch na Chrudimsku, který koncem loňského léta zemřel. O zrušení letního času marně usiloval i u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku.
Energetikové dávají odpůrcům letního času za pravdu. Tvrdí, že se střídání letního a zimního času v energetice projevuje jen zanedbatelně a úspory elektřiny to nepřináší.
Noční rychlíky se zastaví
Šestnáct mezinárodních vlaků Českých drah se v noci ze soboty na neděli na českém či slovenském území na hodinu zastaví. Důvodem je právě změna letního času na zimní, kdy se ručičky hodin ve 03:00 posunou o hodinu zpět. Pokud by vlaky nezůstaly stát, jely by po změně času ve zbytku trasy o hodinu dříve, upozornil mluvčí drah Petr Pošta.
Vlaky se zastaví vždy v první stanici, ze které mají odjíždět podle jízdního řádu po druhé hodině ranní. Hodinu navíc stráví ve vlaku cestující jedoucí na Slovensko, do Polska, Ruska, Rakouska nebo Maďarska a analogicky v opačném směru. Dráhy proto doporučují, aby si cestující ověřili odjezdy nočních vlaků na kontaktní lince 840 112 113.
Například ve stanici Bohumín se na hodinu zastaví rychlík Silesia z Krakova do Prahy, ve stejné stanici počká na změnu času také rychlík Chopin mířící z Varšavy do Vídně. Rychlík Vltava z Moskvy do Prahy bude stát v Olomouci, Excelsior z Chebu do Košic si počká na zimní čas v České Třebové.
Při podzimní změně času dráhy zastavují vlaky každoročně. Horší situace nastává na jaře při opačném posunu ručiček, kdy dotčené vlaky nabírají hodinové zpoždění.