Článek
„Budou tam všechny tři třídy, což je určitě zajímavé. Polohovatelná křesla, elektrické zásuvky, odkládací plochy pro zavazadla, klimatizace a to je jen zlomek moderního vybavení,“ řekl generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz. Railjet je také prvním vlakem Českých drah, který nabízí dětské kino.
Prozatím České dráhy nakoupily celkem sedm railjetů za 2,5 miliardy korun, které se postupně budou do sítě připojovat. Dráhy původně plánovaly nakoupit další jednotky za 2,8 miliardy korun.
Soupravy měly být nasazeny na spoje z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny railjetů nicméně krátce po svém jmenování v červenci 2013 zastavil Kuruczův předchůdce Dalibor Zelený.
Doba jízdy se tak mezi Prahou a Vídní zkrátí ze současných 4 hodin a 45 minut na zhruba 4 hodiny a 10 minut. Jakmile skončí modernizace několika úseků trati v České republice, zkrátí se i cesta mezi Prahou a Brnem. Z Prahy do Vídně se cestující dostanou za méně než čtyři hodiny.
„Lokomotiva, která táhne railjet by zvládla jet klidně i rychleji. Jsou zde však dvě věci, které to neumožňují. Jednou je příměstská doprava, která by se dostala do komplikací. Tou druhou je, že české tratě nejsou koncipovány na tak velkou rychlost,“ řekl Kurucz.