Článek
Rampy by do podzemních garáží podle představ developera a architektů měly vést z Václavského náměstí. Bez ramp by do garáží obchodně-společenského centra Savarin musela auta jezdit výtahy či přes chodníky. V podzemí má vzniknout přes 450 míst, která by tak nestála ani na Václavském náměstí, v Jindřišské ani v Panské. Navrhla to tak kancelář Cigler Marani Architects, která je rovněž autorem návrhu revitalizace Václavského náměstí.
I tam jsou v plánu rampy, například u Darexu. Rampy už kdysi povolili magistrátní památkáři, jejich rozhodnutí má nyní přezkoumat ministerstvo kultury. Požádal ho o to Národní památkový ústav a žádost podpořila vědecká rada s ohledem na ochranu Pražské památkové rezervace (PPR). „Navrhované dopravní řešení není přijatelné, protože řeší potřebu investora na úkor veřejného prostoru Václavského náměstí. Zábor veřejného prostoru pro dopravní obsluhu je nepřípustný,“ uvedla vědecká rada k rampám.
Po bourání archeologové
Šéf magistrátních památkářů Jiří Skalický Právu řekl, že rampy byly odsouhlaseny za jeho předchůdce Jana Kněžínka, když posuzovali úpravy náměstí. Na to bylo podle Skalického vázáno i nové souhlasné rozhodnutí.
Projekt zástavby vnitrobloku mezi náměstím, Jindřišskou, Panskou a Na Příkopě s garážemi je letitý. Původní irský investor Ballymore ho loni prodal za více než 80 miliónů eur (2,2 miliardy korun) developerské společnosti Crestyl.
Demolicemi se má podle mluvčího Crestylu Ondřeje Micky získat 5700 metrů čtverečních. U historické jízdárny by jednou měla být zeleň s lavičkami a kavárnami. „Naše idea je, aby vznikl prostor podobný například nedaleké Františkánské zahradě,“ popsal Právu Micka. "V rámci realizace projektu bude strženo několik bývalých průmyslových budov ve vnitrobloku, přístavky a další nehodnotné stavby z 20. století. Tato fáze probíhá nyní. Po dokončení demolic přijde na řadu archeologický průzkum," dodal Micka.
Ač projekt Savarin nemá územní rozhodnutí, demolice povolil stavební úřad Prahy 1 už v roce 2009. K projektu, který má obestavět až půl miliónu kubíků prostoru, jsou výhrady. Podle kritiků se nerespektuje urbanismus oblasti a garáže přivedou do centra jen nová auta.
„Jde jednoznačně o obří záměr, který do centra nepatří a je o jeden či dva řády naddimenzován,“ uvedl v posuzování vlivů EIA Ateliér pro životní prostředí. Magistrát s EIA souhlasil už v roce 2010 a nyní opět vydal kladné stanovisko.