Hlavní obsah

Centrální registr aut stále nefunguje, ministerstvo ale tvrdí, že ano

Novinky, ČTK, val. mif
Praha
Aktualizováno

Nový centrální registr vozidel, který po pondělním uvedení do provozu zkolaboval, stále nefunguje. Ministerstvo dopravy přesto tvrdí opak, v úterý ráno mluvčí Jakub Žižka Novinkám řekl, že systém normálně běží. Úředníci ale nemohou tisknout technické průkazy a navíc se pomíchala data. Systém občas neví, jakou má které auto barvu nebo objem motoru.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Problémy s registrací vozů podle ministerstva v úterý odpadly.

Článek

„Není pravda, že by to fungovalo, funguje pouze odhlášení vozidel, přihlášení nových a převod nejde. Seděl jsem od 8:00 ráno v Olomouci cca do půl desáté a nešlo to. Paní na přepážce mi řekla, ať to zkusím zítra. A to jsem tam byl už včera,“ napsal Novinkám například Martin Blaha z Olomouce.

Podle ohlasů čtenářů má systém problémy i v Rýmařově.

Ministr dopravy Pavel Dobeš sice v pondělí odpoledne oznámil, že se poruchu již podařilo odstranit a systém se postupně spouští, v úterý ráno se ale na úřadech opět tvořily fronty, protože nešly tisknout velké a malé technické průkazy. Podle vyjádření ministerstva dopravy však nejde o systémovou chybu a operativně se prý řeší.

Registr běží, tvrdí ministerstvo

„Centrální registr vozidel od rána normálně běží,“ řekl v úterý ráno Novinkám mluvčí ministerstva Jakub Žižka. Řada úředních míst má prý špatně nakonfigurované tiskárny.

Velmi ostře se však do jeho slov pustil vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství v Krnově Miroslav Mohyla, který své zkušenosti popsal Novinkám. "Informace ministerstva dopravy jsou zavádějící a matou veřejnost. Pokud někdo považuje za funkční systém to, že monitor již není ‘prázdný’ jako včera, ale dnes jsou již na něm údaje (pokyny), které sice nejsou funkční, tak to není nutné dále komentovat. Mnohdy příčiny nefunkčnosti systému CRV má ministerstvo dopravy snahu svalit na úředníky jednotlivých obcí, což je samozřejmě absurdní. Úředník je pouze uživatel daného systému. Pokud tento nefunguje, úředník nemá co užívat," zkritizoval Mohyla.

Kromě problémů s tiskárnami trpí registr údajně i množstvím chyb, které vznikly při přesunutí databáze vozidel z ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy. Data se pomíchala, mají například uveden jiný obsah motoru než ve skutečnosti nebo jinou barvu. Řekl to Jan Vavřík z plzeňského registračního centra. Mluvčí ministerstva připustil, že k něčemu takovému mohlo dojít, sám ale o této konkrétní chybě informace nemá.

Vavřík také dodal, že s novým registrem není možné pracovat tak jako se starým, který byl prý nepoměrně lepší. "Sice není špatně vše, ale nový registr obsahuje podstatné chyby," uzavřel Vavřík.

Úředníci za to prý nemohou

Podle ČTK ministerstvo jednotlivým pracovištím rozeslalo informace o tom, jak mají nakonfigurovat správné fungování tiskáren.

Žižka ale tuto informaci popřel. Podle něj ministerstvo informace o správném nastavení tiskáren rozesílalo už dříve a nyní konzultuje problémy zejména prostřednictvím tzv. helpdesku. Úředníci byli podle něj navíc koncem června proškoleni, jak tiskárny nakonfigurovat. Mluvčí však odmítl, že by se tedy jednalo o chyby úředníků. "Jde o uživatelské problémy," sdělil.

Lidé chodí do registru vozidel od rána zbytečněVideo: Novinky

Příčina zatím neodhalena

Podle Vavříka zatím není zcela jisté, co výpadek způsobilo. Dodavatel nového systému za 38 miliónů korun, společnost ATS-Telecom, ještě v pondělí seznámila ministerstvo s možnými příčinami. Problém mohl být na straně síťového spojení, databázového klastru nebo úložiště.

Ministerstvo už v pondělí informovalo o možných sankcích pro provozovatele nového centrálního registru. Podle Žižky se firma ATS-Telecom nebrání případné pokutě, pakliže se prokáže její vina. „Zatím je to otevřená věc,“ dodal s tím, že si úřad počká na právní analýzu.

Cyklostezka pro stovky aut

Informace o tom, že systém spadne, se objevily dávno před jeho spuštěním. Že by se ministerstvo dopravy mělo lépe připravit, upozorňovalo i ministerstvo vnitra, které dosud registr spravovalo.

"Pokud systém spadne, znamená to buď, že autoři systému jej velmi špatně navrhli (jako kdyby místo velkého bytového domu postavili stanové městečko), nebo výrazně šetřili na vybavení (pro tisíce aut postavili jen cyklostezku) čímž vznikl kolaps)," přirovnal situaci počítačový expert Michal Houdek, který se více než deset let věnuje správě databází.

"Je mi naprosto nejasné, jak mohli autoři deset dní testovat a ladit systém, který vydržel jen několik minut," doplnil pro Novinky.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám