Hlavní obsah

Celou dálnici S3 od Baltu až k českým hranicím otevřou Poláci do konce července

Dálnici S3 ze Štětína do pohraničního Královce u Trutnova chtějí polští stavbaři kompletně otevřít do konce letošního července. Novinkám to potvrdilo několik na sobě nezávislých polských zdrojů. Evropsky důležitá spojnice od Baltského moře, částečně zprovozněná loni v září, měla původně začít sloužit 12. července. Kompletnímu otevření dálnice S3 brání podle Poláků pouze administrativní průtahy spojené s pracemi kolem dokončeného tunelu mezi Bolkowem a Kamennou Horou v polsko-českém příhraničí.

Polská dálnice S 3 končí skoro dva roky na české louce v Královci u Trutnova. Video: Vladislav Prouza, Novinky

Článek

Polským stavbařům se doposud podařilo převzít od dodavatelů 98 procent zadaných prací. Do té doby nelze povolit tento šestnáctikilometrový dálniční úsek užívat. „Prozatím nehovoříme o konkrétním datu, protože interní přejímky stále probíhají, mj. v oblasti systémů správy tunelů a silniční infrastruktury,“ řekla deníku Gazeta Wyborzca Magdalena Szumiata z pobočky Generálního ředitelství státních silnic a dálnic z Vratislavi. Dálnice by ale podle ujištění Poláků měla být kompletně otevřena ještě do konce července.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Poláci, vyjma posledního úseku, dokončili S3 koncem loňského září.

Prozatím nehovoříme o konkrétním datu, protože interní přejímky stále probíhají
Magdalena Szumiata Generální ředitelství státních silnic a dálnic Vratislav
Foto: Vladislav Prouza, Novinky

V Česku se zasekli na královécké louce.

České obce získaly mezičas

Obce v českém pohraničí, kde kvůli kompletnímu otevřením polské S3 očekávají enormní nárůst dopravy, získaly dva týdny navíc na přípravu. Bernartice na Trutnovsku dostavěly chodníky, na něž díky nesouladu mezi dostavbou polské S3 a české D11 dostaly dotaci, a připravují spuštění radarových bran měření rychlosti. „Radary se nepodaří spustit dřív než do konce července,“ podotkl bernartický starosta Radek Hojný (nezávislý).

Obavy mají obce u silnice, na niž v Královci polská dálnice navazuje, hlavně z kamionů. Těch by ale na zvláštní povolení královéhradeckého krajského úřadu mělo v tomto pohraničním úseku pendlovat okolo třiceti. Jízdu z Trutnova do Královce zakazují ostatním náklaďákům s tonáží nad devět tun už dnes dopravní značky.

Regulace kamionových souprav formou povolenek ale spolehlivě nefunguje ani dnes, natož až dojde ke zprovozní polské dálnice. „Všichni kamioňáci to vědí, a přesto tudy načerno už nyní tranzitně jezdí. Pokutu klidně zaplatí. Vyjde je to laciněji, než kdyby volili delší trasu,“ tvrdí starosta Královce, bývalý policista Tibor Terbák (nezávislý). „Tohle by mohl za zhruba půldruhého roku vyřešit plánovaný plac, kde by policisté mohli kamion otočit, a nejen jeho řidiče pokutovat, a nechat dál jet,“ podotkl Hojný.

Foto: Novinky.cz, Novinky

Trasa polské dálnice S 3

Čechům se otevře přímá cesta do Skandinávie

Čechům především z pohraničí se kompletním zprovozněním polské S3 otevře nejkratší cesta k moři, kam lze po částečně zprovozněné dálnici dnes dorazit za necelých šest hodin. Jakmile se S3 otevře celá, půjde o 4,5 hodiny. Dálnice S3 propojí Česko s lázeňským městem Svinoústí ve Štětínském zálivu, odkud vyplouvá trajekt do Švédska.

Dálnice S3 proto má velký ekonomický význam jako dopravní trasa vedoucí z jižní Evropy do Skandinávie. Na českou D11 ale polská S3, jež půldruhého roku končí v Královci na české louce, naváže nejdříve v roce 2027, respektive o rok déle, kdy se počítá s dokončením dálničního úseku z Jaroměře do Trutnova.

Cizinec vezl v dodávce bez chlazení 120 kilogramů masa

Krimi
Související témata:

Výběr článků

Načítám