Článek
Akce podle něj nemá ve městě obdoby. „Nestává se často, že bych se účastnil veřejného projednávání kvůli rekonstrukci silnice, protože jich máme stovky po celé České republice. Tahle je ale jedna z největších na silnici první třídy, které připravujeme,“ poznamenal. Prozradil, že se bezprostředně dotkne i jeho, neboť v Černokostelecké bydlí.
Projekt počítá s opravou 2,4 kilometru dlouhého úseku vozovky, kanalizace a chodníků. Přibude zeleň, parkovací místa nezmizí. Naposledy se tato důležitá dopravní tepna, kudy denně projede 15 až 30 tisíc aut, v podobném rozsahu renovovala na začátku 80. let.
„Rozhodli jsme se do toho jít razantně, silnici zavřeme celou ve dvou etapách. První se dotkne úseku od Smiřických směrem k Olivovně, druhá od ulice U Disku ke Smiřickým. Naším cílem je výstavbu maximálně urychlit,“ řekl Mátl s tím, že společnost zvažovala různé varianty opravy. V případě zachování jednosměrného provozu by se podle něj tvořily dlouhé kolony a čas potřebný na práci by se zdvojnásobil.
Uzavírka může trvat až 716 dní
Aby akce trvala co nejkratší dobu, bude nejvýraznějším hodnoticím kritériem při výběru dodavatele čas rekonstrukce. Maximum činí 716 dní, minimum 600 dní. Podle Mátla lze opravu stihnout i za kratší dobu. „Věřím, že dodavatelé to uchopí schopně, pochopí, že tady bydlím a že mají nejlepší dozor,“ smál se.
Šéf ŘSD: Příští rok se otevře rekordní počet kilometrů dálnic
Stihnout opravu co nejdřív je podle něj důležité i kvůli chystané stavbě dvanáctikilometrového úseku s číslem 511 Pražského okruhu, který spojí dálnice D1 a D11. Veledůležitá stavba, která povede v sousedství Říčan, by měla začít v závěru příštího roku.
„Opravdu nastane stavební peklo, staveništní doprava bude jezdit všude,“ varoval občany.
První fáze opravy Černokostelecké by se měla rozběhnout ve druhé půli letoška, druhá zkraje příštího roku. „Každou zimu se silnice rozpadá, neustále zalepujeme výtluky, nepomáhá to. Spodní vrstva je nepropustná, takže zadržuje vodu. Když zamrzne, vozovka praská,“ popsal Mátl současný stav.
Asfalt vypadá dobře, ale podloží to má za sebou
Podle Petra Pešty, jenž zpracoval projekt, diagnostika pod taktovkou ČVUT prokázala poměrně dobrou kondici asfaltových vrstev, ale velmi nevhodné podloží, na hranici životnosti. Jeho kolega Robin Pešek doplnil, že rekonstrukce, která spolyká asi 350 milionů korun, bude znamenat větší bezpečnost v místě. Zásadně se změní povrchy, které budou barevně odlišeny podle funkce. Starosta Říčan David Michalička (Klidné město) doplnil, že přechody budou přisvětlené a vznikne jeden nový.
Objízdné trasy v první etapě povedou přes Olivovu, Jasmínovou, 5. května, Smiřických. Ve druhé auta zamíří po Smiřických, Politických vězňů, 17. listopadu, Pod Lihovarem. Autobusy využijí stejné trasy. Největší omezení pro MHD podle Peška nastane při druhé etapě, tehdy se dotknou téměř všech linek. Nejvíc dotčené budou zastávky Haškova, Sokolovna, Rychta.
Městská policie slibuje posílení služby, aby ohlídala hřešící řidiče. „Mám vážnou obavu, že zhyneme pod koly náklaďáků,“ poznamenal starosta sousedního Tehova David Hlouch (bez pol. př.), který chtěl znát konkrétní policejní opatření. Jaká budou, vyplyne ze situace, dozvěděl se.