Článek
Důvody jsou u opravy pendolina čistě ekonomické, náklady na opravu jeho výrobcem, francouzskou firmou Alstom, dráhy odhadly až na 250 milionů korun. Rozhodnutí Právu potvrdil mluvčí národního dopravce Emanuel Vittek.
„Pět nepoškozených vozů bude udržováno v takovém stavu, aby celé vozy nebo celé výměnné celky mohly být použity pro opravu jiné jednotky formou výměnného systému do ostatních jednotek, což významně sníží dobu případných oprav,“ popsal další osud havarované soupravy.
Pendolino poškozené při nehodě v Bohumíně ČD neopraví, nevyplatí se to
Strojvedoucí přehlédl návěstidlo
Pendolino se loni v červnu v Bohumíně srazilo s posunovací lokomotivou poté, co jeho strojvedoucí přehlédl návěstidlo zakazující jízdu. Strojvedoucí nepřežil, dalších pět lidí utrpělo zranění. Policie hovořila o vlivu alkoholu.
Dopravce neuvažuje o tom, že by zničené pendolino nahradil novou soupravou. ČD v současnosti provozují pouze čtyři soupravy Pendolino ze sedmi.
Další vlak se renovuje a třetí souprava je nepojízdná po nedávném vykolejení na Slovensku. Dopravce tvrdí, že to ale nepředstavuje žádnou větší překážku.
„V rámci potřeby nechybí žádná jednotka SC Pendolino. Nicméně kvůli servisu, údržbě je pendolino mezi Prahou a Ostravou nahrazeno soupravou Railjet a další jezdící mezi Bohumínem a Františkovými Lázněmi je o víkendech nahrazena vozy v kvalitě EC/IC,“ řekl Vittek.
Výpadek pendolina není ovšem jediný problém. ČD dlouhodobě odstavují z provozu více vozů, než kolik se jich po údržbě vrací zpět, opravy mají zpoždění.
České dráhy loni přepravily meziročně o 30 procent více cestujících
Každý týden to znamená úbytek tří až pěti vozů a denně jich tak chybí až 150. V rozhovoru pro firemní měsíčník Železničář to řekl náměstek generálního ředitele Jiří Ješeta.
„Situace není vůbec dobrá. Momentálně máme velký počet vozů v opravnách na pravidelných stupních revizí a nevracejí se nám ve smluvních termínech,“ řekl Ješeta. Podle něj jsou běžné lhůty kolem 40 až 45 dní, nyní se ale vozy vracejí po 120 i více dnech. Důvodem jsou chybějící díly i potíže s personálem.
„Řešíme to nasazením vagonů nižší kvality, které již měly být v provozu jen jako posilové nebo záložní. Dále jsme nuceni zkracovat soupravy, a tedy není možné v řadě případů dodržet původně plánované řazení,“ připustil náměstek.
Nedostatek vozů řeší dráhy i v rezervačním systému preventivním zablokováním některých míst pro případ, že nebudou mít pro daný vlak plánovanou kapacitu.
Shánějí nové vlaky
ČD se současně snaží další vozy pořizovat: například dvacet souprav ComfortJet. Ty mají jezdit ve směrech Berlín, Vídeň, Graz, Bratislava nebo Budapešť.
„Dále poptáváme nové rychlíkové soupravy pro vnitrostátní dopravu. Ve druhé polovině roku nasadíme do provozu jednotky řady 847 zvané RegioFox, prototyp se testuje na zkušebním okruhu ve Velimi,“ přiblížil Vittek.
Další možnou cestou je nákup použitých vozidel ze zahraničí nebo jejich dočasný pronájem.