Článek
Neměly by se tak nadále prodávat pohledávky a dopravní podnik by je měl vymáhat sám, a to „eticky a hospodárně”. Rozhodnutí musí ještě potvrdit představenstvo podniku, informovala členka dozorčí rady Petra Kolínská, trojkoaliční zastupitelka.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Podle ní by se nezměnil přístup k černým pasažérům. „Nepřijatelné je však, aby na jedné straně byly nepřiměřené zisky soukromých vymahačů a na druhé straně předlužené domácnosti například kvůli nedbalosti nezletilých dětí,“ řekla Kolínská. Podle ní domácnosti v minulosti zatížily stovky tisíc exekučních řízení z pohledávek DP.
Nový systém by měl platit pro nezaplacené pokuty až od 1. ledna 2016. DP zvažuje, zda bude pohledávky vymáhat sám. Přistoupení k exekuci by nemuselo být téměř okamžité, jak jen to lhůty dovolí. Změnu přístupu podpořil na dozorčí radě i náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
Na každou tisícovku náklady 11 tisíc
Zkušenosti ukazují, že pokutu nezaplatila asi třetina černých pasažérů a částka pak značně nabobtnala. Podle Kolínské na každou dlužnou tisícikorunu, kterou firma vymáhala exekucí, připadaly loni náklady řízení ve výši téměř 11 tisíc korun.
Šéf DP Jaroslav Ďuriš Právu řekl, že otázku vymáhání pokut řeší vedení městské společnosti už dlouho a názory jsou různé.
„Dozorčí rada souhlasila a představenstvo souhlasilo, že do února 2016 připravíme návrh vymáhání pohledávek vlastními silami,“ řekl Ďuriš. Než se podle něho rozhodne, nebude DP prodávat žádné pohledávky, které vzniknou v roce 2016.
Příjmy DP z prodaných pohledávek se pohybovaly v uplynulých letech okolo 30 miliónů korun ročně, pokuty za jízdu v MHD načerno vymáhají externí firmy od roku 2008. Fidentia za polovinu roku 2013 koupila přes 60 tisíc pohledávek za asi 15 miliónů korun čili za 25 procent nominální hodnoty.
Měsíčně revizoři v Praze odhalí mezi 20 a 25 tisíci černých pasažérů.