Hlavní obsah

Bývalý šéf DPP Dvořák hájil u soudu své někdejší podřízené

Právo, rav
Praha

Bývalý šéf pražského dopravního podniku (DPP) Martin Dvořák v úterý v rámci hlavního líčení hájil své dva někdejší podřízené a nyní obžalované exmanažery DPP, které státní zástupce viní z údajného předražení zakázky na IT služby související s kartou Opencard.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Bývalý šéf DPP Martin Dvořák na archivním snímku

Článek

Z možného porušování povinnosti při správě cizího majetku se už od února u Obvodního soudu Praha 9 zpovídají někdejší vysocí manažeři DPP Tomáš Petana a Jan Suntych.

Dvořák vypovídající jako svědek odmítl, že by DPP mohl vyjednat s firmou Haguess nižší cenu a že by ji oba obžalovaní mohli jakkoli ovlivnit.

Státní zástupce Tomáš Svoboda klade Petanovi a Suntychovi za vinu podíl na prý zbytečně vysoké ceně za IT služby spojené s Opencard v souvislosti se smlouvami z let 2007 a 2008 „na zajištění funkcionality dopravně-odbavovacího systému ve vazbě na čipové karty“. Hrozí jim za to až osmileté vězení.

Dvořák: Mají zdevastované životy

Dvořák, který dopravní podnik vedl od dubna 2007 do prosince 2011, se ale v úterý opakovaně obou mužů zastal.

„Úplně mě mrzí, že jsou zase zdevastovány dva lidské životy, protože to jsou lidi, díky kterým reálně projekt Opencard má dnes přes 900 tisíc uživatelů. Nemohli naprosto nic ovlivnit, protože do DPP nastoupili v době, kdy ty zásadní smlouvy už byly uzavřeny, a nebylo možné, co se týká ceny, o tom jakkoli rozhodovat,“ obhajoval své někdejší zaměstnance.

Firma Haguess, která měla fakticky monopol a veškerá licenční práva na Opencard, byla podle Dvořáka v otázce finanční stránky naprosto nekompromisní. Vycházela totiž z dřívějších závazných smluv s magistrátem z roku 2006, které prý nedávaly ani radnici, ani dopravnímu podniku takřka žádný manévrovací prostor.

„Přes to vlak nejede,“ uvedl Dvořák, podle kterého nemohli obžalovaní s cenou zakázky nic dělat. Naopak právě Suntych s Petanou mají podle něj klíčovou zásluhu na tom, že Opencard nyní alespoň elementárně funguje.

DPP požaduje přes dvacet miliónů

Proti svým bývalým zaměstnancům se naopak postavil sám dopravní podnik, který v roli poškozeného požaduje jako náhradu škody zhruba 20,2 miliónu korun.

Dvořák tomuto kroku DPP podle svých slov nerozumí. Peníze za projekt totiž platil magistrát. Spíš v tom podle svých slov vidí alibismus, aby nemělo vedení DPP „průser“, pokud by se nepřihlásilo.

Sám Dvořák přitom figuruje jako obviněný v jiné kauze DPP týkající se údajně předražené výroby papírových jízdenek a vyvedení desítek miliónů do zahraničí, kde policie nedávno obvinila z praní špinavých peněz mimo jiné i lobbistu Ivo Rittiga.

V úterý u soudu kromě bývalého generálního ředitele vypovídal poprvé také obžalovaný Suntych, který v DPP figuroval na manažerské pozici nejprve coby šéf IT a poté jako projektový vedoucí. Právě on měl na starosti technickou stránku projektu Opencard a tedy i faktické rozjetí fungování této karty například jako tramvajenky.

Plnil jsem pokyny magistrátu

U soudu odmítl, že by jakkoli řešil cenu projektu, DPP podle něj plnil jen pokyny pražského magistrátu jako svého vlastníka. Suntych se prý sice zúčastnil jako člen řídícího výboru i jednání s firmou Haguess, ale ta podle něj měla jednoznačný monopol a licenci na celý systém, takže odmítala jakkoli řešit třeba snížení ceny za zakázku na Opencard.

„Nechtěli o tom ani slyšet. Byli si vědomi svého výhradního postavení,“ konstatoval Suntych.

Jednání bylo i kvůli výslechu dalších svědků odročeno na květen.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám