Hlavní obsah

Budu žít pod mostem, rozčiluje se kvůli stavbě vysokorychlostní železnice muž z Jistebníku

Jistebník/Moravskoslezský kraj

Naštvaný je kvůli stavbě vysokorychlostní tratě (VRT), úseku Moravská brána, Milan z Jistebníku na Novojičínsku. Jeho dům totiž patří mezi sedm budov ve vsi, které železnice, po níž se budou prohánět vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu, ovlivní nejvíc. „Za barákem mi postaví stěnu a nad ním most, takže budu žít pod mostem,“ stěžuje si.

Foto: Pavel Karban

V Jistebníku na Novojičínsku se stavba VRT dotkne zejména jednoho bytového domu, který bude asi zdemolován, a šesti rodinných (na snímku).

Článek

Milan nerozumí tomu, jak mohli projektanti navrhnout, aby šla VRT přes Jistebník podél současného železničního koridoru, když je tam podle něj podmáčené území a dělníci tam každou chvíli něco opravují. „Je to hrozné,“ řekl. Ještě víc mu ale vadí silniční most, který bude železnici křížit a stát bude takřka nad jeho domem. „A víte, jaký je z toho hluk,“ ptá se a předvádí jaké zvuky vychází z mostních závěrů, když po nich přejíždí auta. „A do toho tady budou lítat vlaky.“

Zhruba 70 kilometrů dlouhý úsek VRT Moravská brána propojí Prosenice u Přerova se stanicí Ostrava-Svinov. Bude součástí páteřního tahu Praha–Brno–Ostrava. Jeho stavba má být spuštěna mezi prvními, stát si od VRT slibuje výrazné zrychlení jízdní doby a uvolnění už nyní přetížených tratí pro nákladní a regionální dopravu.

Nad tím, že hluk z rychlodráhy v Jistebníku má zmírnit protihluková stěna, mávne Milan rukou. „Nejde o hluk, ale o otřesy. Ty stěna nezastaví. Barák se třepe už teď,“ poukázal muž, kterému vadí, že se s ním ani se sousedy nikdo dosud nebavil. „Je to o nás bez nás. Takto se rozhodli v Praze, ale aby předtím aspoň přišli…,“ povzdychl si a dodal, že kvůli tomu, co se chystá, dcera ani syn v domě bydlet nechtějí.

Foto: Pavel Karban

Bytový dům s šesti byty, který v Jistebníku stojí v těsné blízkosti tratě i nádraží, má být kvůli stavbě VRT zdemolován.

„Takže jak se ztratím já, tak to stejně asi půjde do… Ale nejsem ještě tak starý. Jenže jak člověk stárne, tak ho to bude ještě více a více obtěžovat. To bude peklo,“ míní Milan.

Podle Milana je nepochopitelné, proč projektanti nenavrhli VRT podél dálnice D1. „Celou cestu to běží vedle dálnice a tady to nacpou do obce. Však co bysme se v Praze starali o nějaké blbce z Moravy, že?“

Desítky připomínek od obcí a měst

Poslední šanci, jak mohou obce a města stavbu VRT ovlivnit, je připomínkování dokumentace EIA, která vyhodnocuje vliv stavby na životní prostředí. Na podání námitek k osmisetstránkovému dokumentu a jeho třinácti přílohám ale měli jen 30 dní. Lhůta uplyne v neděli 2. června. „To je vzhledem k rozsahu stavby nedostatečný čas,“ upozornila starostka Jistebníku Šárka Storzerová.

Hrnky vám kvůli vysokorychlostní železnici padat nebudou, ujistila SŽ obyvatele u Prahy

Domácí

Dodala, že oni například požadují zpřesnění hlukové studie s ohledem na rodinné domy podél trati, řešení předpokládaného narušení krajinného rázu obce následnou povinnou výsadbou a zpřesnění podmínek pro dopravu v obci při vlastní stavbě.

A výtky mají i další obce. „Požadujeme, aby v místech, kde je VRT a dálnice vedle sebe, se sčítal hluk z obou staveb a nehodnotil se každý zvlášť,“ sdělil například starosta Vražného Lukáš Bršťák a poukázal, že u nich se právě problém hluků z obou staveb týká si 60 obyvatel osady Emauzy.

Starostům Oder a Mankovic Liboru Helisovi a Martině Blažkové zase vadí, že přes jejich obce mají těžká nákladní auta vozit kámen na stavbu VRT z kamenolomu v Jakubčovicích. „Mělo by se jednat až o 500 aut denně, to je nemyslitelné,“ upozornila Blažková. „Kdyby to mělo jezdit denně, tak Odry to neunesou,“ doplnil ji Helis s tím, že navrhli, aby byl kámen z lomu na překladiště převážen vlaky.

Rychlodráhy z Brna do Prahy a Ostravy se ekonomicky vyplatí, ukázala studie

Ekonomika

Za obce se postavil i Spolek pro přijatelný život kolem silnic a dálnic v Moravskoslezském kraji. Jeho předseda Jaroslav Varga uvedl, že závazné a jednoznačně vymahatelné bude to, co bude obsahovat dokumentace EIA. „Takové je doporučení projektantů, kteří nás varovali. Obce proto mají jedinou šanci vymoct si v dokumentaci EIA co nejvíce pro své území a svoje obce. To je cíl,“ vysvětlil.

Demolice jen tří domů?

Podle Marka Pinkavy, náměstka ředitele Stavební správy pro výstavbu vysokorychlostních tratí, mají obce možnost v rámci posuzování dokumentace EIA podat připomínky a námitky, které se stanou součástí stanoviska. „To vydá ministerstvo životního prostředí a pro nás bude závazné,“ ujistil a dodal, že ministerstvo by mohlo vydat stanovisko ještě letos. A příští rok by mohly začít výkupy pozemků.

Původně chtěl stát Moravskou bránu stavět už v roce 2025. Je jasné, že to ale bude později. „Chtěli bychom ji zahájit modernizací stanice Ostrava-Svinov, do které vysokorychlostní trať bude zapojena. Práce by tam měly začít v letech 2027, 2028,“ řekl Pinkava.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda informoval, že i když už nyní mají velmi přesné technické řešení vysokorychlostní trati v regionu, posouzení vlivu stavby na životní prostředí může ještě znamenat menší úpravy projektu. Připojil také, že v kraji se počítá kvůli stavbě VRT s demolicemi pouze tří trvale obydlených domů. „Má se jednat o Jistebník, Kujavy a Hladké Životice, v každé z těchto obcí jeden dům,“ nastínil.

Výběr článků

Načítám