Článek
Milan nerozumí tomu, jak mohli projektanti navrhnout, aby šla VRT přes Jistebník podél současného železničního koridoru, když je tam podle něj podmáčené území a dělníci tam každou chvíli něco opravují. „Je to hrozné,“ řekl. Ještě víc mu ale vadí silniční most, který bude železnici křížit a stát bude takřka nad jeho domem. „A víte, jaký je z toho hluk,“ ptá se a předvádí jaké zvuky vychází z mostních závěrů, když po nich přejíždí auta. „A do toho tady budou lítat vlaky.“
Zhruba 70 kilometrů dlouhý úsek VRT Moravská brána propojí Prosenice u Přerova se stanicí Ostrava-Svinov. Bude součástí páteřního tahu Praha–Brno–Ostrava. Jeho stavba má být spuštěna mezi prvními, stát si od VRT slibuje výrazné zrychlení jízdní doby a uvolnění už nyní přetížených tratí pro nákladní a regionální dopravu.
Nad tím, že hluk z rychlodráhy v Jistebníku má zmírnit protihluková stěna, mávne Milan rukou. „Nejde o hluk, ale o otřesy. Ty stěna nezastaví. Barák se třepe už teď,“ poukázal muž, kterému vadí, že se s ním ani se sousedy nikdo dosud nebavil. „Je to o nás bez nás. Takto se rozhodli v Praze, ale aby předtím aspoň přišli…,“ povzdychl si a dodal, že kvůli tomu, co se chystá, dcera ani syn v domě bydlet nechtějí.
„Takže jak se ztratím já, tak to stejně asi půjde do… Ale nejsem ještě tak starý. Jenže jak člověk stárne, tak ho to bude ještě více a více obtěžovat. To bude peklo,“ míní Milan.
Podle Milana je nepochopitelné, proč projektanti nenavrhli VRT podél dálnice D1. „Celou cestu to běží vedle dálnice a tady to nacpou do obce. Však co bysme se v Praze starali o nějaké blbce z Moravy, že?“
Desítky připomínek od obcí a měst
Poslední šanci, jak mohou obce a města stavbu VRT ovlivnit, je připomínkování dokumentace EIA, která vyhodnocuje vliv stavby na životní prostředí. Na podání námitek k osmisetstránkovému dokumentu a jeho třinácti přílohám ale měli jen 30 dní. Lhůta uplyne v neděli 2. června. „To je vzhledem k rozsahu stavby nedostatečný čas,“ upozornila starostka Jistebníku Šárka Storzerová.
Hrnky vám kvůli vysokorychlostní železnici padat nebudou, ujistila SŽ obyvatele u Prahy
Dodala, že oni například požadují zpřesnění hlukové studie s ohledem na rodinné domy podél trati, řešení předpokládaného narušení krajinného rázu obce následnou povinnou výsadbou a zpřesnění podmínek pro dopravu v obci při vlastní stavbě.
A výtky mají i další obce. „Požadujeme, aby v místech, kde je VRT a dálnice vedle sebe, se sčítal hluk z obou staveb a nehodnotil se každý zvlášť,“ sdělil například starosta Vražného Lukáš Bršťák a poukázal, že u nich se právě problém hluků z obou staveb týká si 60 obyvatel osady Emauzy.
Starostům Oder a Mankovic Liboru Helisovi a Martině Blažkové zase vadí, že přes jejich obce mají těžká nákladní auta vozit kámen na stavbu VRT z kamenolomu v Jakubčovicích. „Mělo by se jednat až o 500 aut denně, to je nemyslitelné,“ upozornila Blažková. „Kdyby to mělo jezdit denně, tak Odry to neunesou,“ doplnil ji Helis s tím, že navrhli, aby byl kámen z lomu na překladiště převážen vlaky.
Rychlodráhy z Brna do Prahy a Ostravy se ekonomicky vyplatí, ukázala studie
Za obce se postavil i Spolek pro přijatelný život kolem silnic a dálnic v Moravskoslezském kraji. Jeho předseda Jaroslav Varga uvedl, že závazné a jednoznačně vymahatelné bude to, co bude obsahovat dokumentace EIA. „Takové je doporučení projektantů, kteří nás varovali. Obce proto mají jedinou šanci vymoct si v dokumentaci EIA co nejvíce pro své území a svoje obce. To je cíl,“ vysvětlil.
Demolice jen tří domů?
Podle Marka Pinkavy, náměstka ředitele Stavební správy pro výstavbu vysokorychlostních tratí, mají obce možnost v rámci posuzování dokumentace EIA podat připomínky a námitky, které se stanou součástí stanoviska. „To vydá ministerstvo životního prostředí a pro nás bude závazné,“ ujistil a dodal, že ministerstvo by mohlo vydat stanovisko ještě letos. A příští rok by mohly začít výkupy pozemků.
Původně chtěl stát Moravskou bránu stavět už v roce 2025. Je jasné, že to ale bude později. „Chtěli bychom ji zahájit modernizací stanice Ostrava-Svinov, do které vysokorychlostní trať bude zapojena. Práce by tam měly začít v letech 2027, 2028,“ řekl Pinkava.
Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda informoval, že i když už nyní mají velmi přesné technické řešení vysokorychlostní trati v regionu, posouzení vlivu stavby na životní prostředí může ještě znamenat menší úpravy projektu. Připojil také, že v kraji se počítá kvůli stavbě VRT s demolicemi pouze tří trvale obydlených domů. „Má se jednat o Jistebník, Kujavy a Hladké Životice, v každé z těchto obcí jeden dům,“ nastínil.