Hlavní obsah

Brno vykupuje pozemky pro nové nádraží. To bude v provozu od roku 2035

Brno

Brno postupně výkupem a směnou získává pozemky ve své jižní části, na nichž vznikne nové a moderní hlavní železniční nádraží. Cestujícím by mělo začít sloužit v roce 2035 a postaveno bude tak, aby jej mohly využívat i rychlovlaky. V projektu nejde jen o tento objekt, ale o rekonstrukci celého brněnského železničního uzlu.

Foto: Benthem Crouwel Architects a West 8

Vizualizace léta plánovaného nového hlavního železničního nádraží v Brně.

Článek

Náklady se odhadují na 63,5 miliardy korun. Nově se vedení města dohodlo na směně pozemků se společností Shell Czech Republic. Jde o plochy v městských částech Bohunice a Štýřice. Dohodu ještě musí posvětit zastupitelé.

Foto: Benthem Crouwel Architects a West 8

Moderní brněnské hlavní železniční nádraží na vizualizaci budou moci využívat i rychlovlaky.

„Se společností Shell jednáme již od loňského roku a nyní jsme u podpisu směnné smlouvy. Jednali jsme o klíčových pozemcích v jejím vlastnictví, které se nacházejí v oblasti Trnitá. Ty jsou součástí chystaného nového brněnského nádraží a jeho infrastruktury,“ řekl Novinkám brněnský radní pro majetkovou oblast Jiří Oliva (Sociální demokracie/Vaši starostové).

Foto: Benthem Crouwel Architects a West 8

Nové nádraží vznikne na jihu Brna. Město pro něj nyní získává pozemky.

Nově získanou lokalitou by měla vést ulice Opuštěná. Pro tento záměr je už vydáno územní rozhodnutí. Směna pozemků je podle něj nutným krokem k vybudování nezbytné dopravní infrastruktury nové brněnské jižní čtvrti v lokalitě Trnitá, která se postupně proměňuje z neutěšeného brownfieldu na výstavní a technicky nejmodernější brněnskou městskou čtvrť.

Firma Shell získá od Brna pozemky v Bohunicích a Štýřicích, které má v současnosti od města pronajaté.

Jde o plochy při čerpacích stanicích společnosti. Součástí dispozice je také doplatek směny. Jinými slovy společnost navíc získá od města ještě přibližně 9,1 milionu korun.

Foto: Benthem Crouwel Architects a West 8

Nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu.

Nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemských ateliérů Benthem Crouwel Architects a West 8, které stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo za rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu.

Dle vítězů mezinárodní architektonické soutěže se brněnské nádraží stane novou branou do města a pozitivním impulzem pro vznikající čtvrť Trnitá na nábřeží řeky Svratky.

Brno vybralo podobu nového nádraží

Tipy a trendy

Nové nádraží nahradí to současné historické v centru města. To je umístěno po technické stránce tak, že jej nelze přestavět na moderní nádraží. Trať v centru se příliš klikatí a pro potřeby rychlovlaků bude nutné ji mít v oblasti nádražní budovy zcela rovnou.

Nové nádraží se stane brněnskou megastavbou století. Plánuje se již léta. Roky se vedly dlouhé spory o tom, zda je nutné jej stavět a jestli přece jen není možné využít staré nádraží.

Foto: Benthem Crouwel Architects a West 8

Nové nádraží vznikne v nejmodernější části Brna.

Související témata:

Výběr článků

Načítám