Článek
Zastupitelé Brna v úterý podpořili variantu konání motocyklové Grand Prix v letošním i příštím roce, přičemž zalistovací poplatek za oba ročníky bude sedm milionů eur (asi 190 milionů korun).
Na oba ročníky dá město maximálně 60 milionů korun. Stát přislíbil na oba závody podporu 85 milionů. Další nutná část tak zřejmě půjde z rozpočtu Jihomoravského kraje, kde se bude o podpoře hlasovat na čtvrtečním jednání zastupitelstva. Při jednání zastupitelů Brna zvedlo ruku pro konání a s tím i zvýšení finanční účasti 33 zastupitelů, jeden byl proti a osm se zdrželo.
Letošní motocyklové Velké ceně Brna už nic nebrání
Velkou cenu na soukromém Masarykově okruhu, který jej pro závody pronajímá, uspořádá spolek kraje a města. S promotérskou společností Dorna, která je příjemcem zmíněného zalistovacího poplatku, uzavřel smlouvu na pořádání pěti ročníků, z nichž poslední se má odjet právě v tomto roce.
Původně měl letošní závod přijít 120 milionů korun. Komplikace způsobená pandemií nakonec vyústila v řešení letošního závodu bez diváků a s tím spojený požadavek města i kraje, aby byl poplatek kvůli výpadku z prodeje vstupenek snížen na milion eur (27 milionů Kč) a v příštím roce závod zopakovat i pro diváky, kteří si již koupili v předplatném vstupenky na letošek. To však již bude zalistovací poplatek asi 162 milionů korun.
Přál bych si, abychom se o takových částkách bavili u projektů na zadržování vody v krajině, ne u jednovíkendové akce
Podle bývalého primátora Petra Vokřála, který byl i členem Spolku pro pořádání GP ČR a který je v současnosti zastupitelem města, je však i tato částka pro Brno a kraj výhodná. „Máme šanci odjet letošní a příští ročník za poloviční náklady. Otevírá se cesta k jednání o lepších podmínkách než ty, které byly na stole v lednu," řekl Vokřál s tím, že Dorna původně dokonce uvažovala, že nechá brněnské závody letos a příští rok za víc než 13 milionů eur, tedy asi 162 milionů korun.
Motocyklová GP v Brně může skončit
O definitivní podpoře z Brna a kraje tak zřejmě rozhodne čtvrteční zastupitelstvo, kde však nevládne jednotné nadšení pro závody, které Brno považuje pro svoji propagaci za velmi důležité.
„Údajně máme jednat o takto zásadní otázce a máme nulové informace. Jen z médií se dozvídáme, že by se letos závod měl jet pro prázdný stadion, a přesto se budou muset platit vysoké poplatky. To mi přijde naprosto zbytečné,“ uvedl Jan Grolich, předseda klubu krajských zastupitelů KDU-ČSL.
„Aktuální plán s Moto GP je letošní ročník odjet bez diváků za snížený poplatek a příští ročník odjet za vyšší poplatek než dosud. Celková částka za oba ročníky je 190 milionů Kč. Podle našich výpočtů to znamená, že za příští ročník kraj zaplatí asi 50 milionů, když to půjde dobře. Přitom jsme si jasně řekli, že už loňských 35 milionů byl strop. S tímto plánem tedy nemůžeme souhlasit,“ míní Grolich.
A jak dodává, opět končí smlouva před volbami a vedení kraje nemá odvahu říct, že letošní ročník bude poslední.
Problémy jsou podle něj také se státní podporou. V minulém roce přispěl stát po dlouhých dohadech 55 milionů. Ty měl přispět i na letošní ročník. Za stávající situace ale přislíbil pouze částku 80 milionů na oba ročníky dohromady.
Brno chce novou smlouvu na GP
„Už kvůli přehnaným slibům pana (Michala) Haška na tom kraj dost vykrvácel a teď se má kraj zavázat platit za příští rok 50 milionů, přestože nikdo neví, jak na tom příští rok finančně budeme. Přál bych si, abychom se o takových částkách bavili u projektů na zadržování vody v krajině, ne u jednovíkendové akce,“ uzavírá Grolich.