Hlavní obsah

Bouřlivá noční diskuse o dopravním podniku. Zastupitelé Hřiba nakonec neodvolali

Praha

Náměstek primátora metropole Zdeněk Hřib (Piráti) by měl podle předsedy pražské ANO Ondřeje Prokopa rezignovat na všechny svoje funkce a nezatěžovat svou nekompetentností Pražany. Řekl to ve čtvrtek na jednání pražského zastupitelstva, které se zabývalo aktuální situací v dopravním podniku. Byť schůze začala v devět hodin ráno, bod se na program dostal ve 20 hodin. Debata skončila přibližně hodinu po půlnoci. Zastupitelstvo Hřiba nakonec neodvolalo, pro bylo jen 24 z 65 zastupitelů.

Foto: Petr Hloušek, Novinky

Zdeněk Hřib

Článek

V pozici zůstává i náměstek primátora Jiří Pospíšil (TOP 09), jehož odvolání navrhoval zastupitel Pavel Zelenka (PS), protože mezi obviněnými z dopravního podniku v aktuální kauze jsou i nominanti TOP 09.

Vrchní státní zastupitelství v Praze minulé pondělí oznámilo, že obvinilo 14 fyzických a právnických osob za úplatkářské trestné činy související s plněním veřejných zakázek v dopravním podniku. Případ podle dosavadních informací souvisí s dřívější korupční kauzou Dozimetr, která se rovněž týkala největší městské společnosti, jež zaměstnává přes 11 tisíc lidí. Po zásahu dozorčí rada dopravního podniku v pondělí přijala rezignaci dvou členů představenstva a odvolala ředitele Petra Witowského, který byl ve funkci od roku 2018.

Prokop v diskuzi řekl, že by očekával Hřibovu rezignaci. „Za dění v dopravním podniku je zodpovědný šest let a jako jeden z mála se nemůže vymlouvat, že by něco zdědil,“ konstatoval Prokop.

Audit v DPP potvrdil možné porušení zákona, zakázka na bezpečnostní systém zásadně podražila

Domácí

Připomněl, že Witowski stanul v čele firmy v době, kdy Hřib působil ve funkci primátora. Všech pozic by se náměstek podle něj měl vzdát i kvůli tomu, že aspiruje na předsedu Pirátské strany.

Opoziční zastupitel Adam Scheinherr (PS), který v minulém volebním období zastával funkci náměstka primátora pro dopravu, považuje za pochybení předsedy dozorčí rady, tedy Hřiba, že mimořádná dozorčí rada dopravního podniku byla svolána tak pozdě, až po osmi dnech od policejního zásahu. Vadí mu, že nebyly aktualizovány smlouvy členů představenstva, takže i obviněným bude město muset nejspíš vyplatit několikamilionové odchodné.

Podle něj se tak stalo kvůli tomu, že Hřib kvůli gramatickým chybám posunul jejich úpravu až na říjen. Hřib naopak tvrdí, že upravené smlouvy měl přinést dnes již bývalý generální ředitel. „Witowski to podělal, byl neschopný,“ tvrdil.

Zastupitelka Gabriela Lněničková (Piráti) připomněla, že Hřib byl primátorem v letech 2018–22, přičemž se kauza kontrolního bezpečnostního systému táhne od roku 2010. A mimořádná dozorčí rada nemohla být svolána dřív, neboť nebyly k dispozici potřebné informace.

Hřib se pak ptal Prokopa, který ho obviňuje z nečinnosti, jaké kroky podnikl za dva roky, kdy sedí v dozorčí radě on, a co dělá jako předseda kontrolního výboru na magistrátu s platem přes sto tisíc. Prokop reagoval, že v dozorčí radě patří k nejaktivnějším, leč většina jeho návrhů nebyla přijata kvůli koalici. „Jsem ochotný místo uvolnit,“ ujistil.

„Co předvádíme, není hodné nikoho z nás. Bojím se v této chvíli, že ne kvůli mzdám, ale proto, že podrýváme důvěru v jejich firmu, budou zaměstnanci dopravního podniku stávkovat,“ komentoval jednání náměstek primátora Zdeněk Kovářík (ODS). Jaromír Beránek (Piráti) míní, že současná situace možná nabízí nejlepší příležitost za poslední roky ke změnám v městské firmě, aby se podobné věci v budoucnu neopakovaly.

Úplatky manažerům DPP si zapisovali do excelových tabulek

Krimi

„Dopravní podnik je rozplizlý“

Zastupitel Radomír Nepil (ANO) konstatoval, že k vyřešení nepomůže výměna figurek, je potřeba najít systémové řešení. Podle něj spočívá v posílení role akcionáře, tedy valné hromady, tedy rady hlavního města. „Jde o změnu jedné věty ve stanovách,“ podotkl s tím, že rada na dopravní podnik aktuálně nemá přímý vliv. „Představenstvo jmenuje a odvolává dozorčí rada, dřív to byla valná hromada, tedy rada,“ poznamenal.

Usiluje též o restrukturalizaci dopravního podniku, která zajistí, aby podával co nejlepší výkony v oblasti dopravy. „To se v tuhle chvíli neděje, je rozplizlý do iks branží, což vytváří prostor pro neefektivitu,“ míní. Proměna je otázkou několika let, je proto potřeba začít hned. Zastupitelé pro jeho návrh zvedli ruku.

Podle zastupitelky Hany Kordové Marvanové (nezařazení) nese zodpovědnost za současnou situaci představenstvo a odvolání Witowského z funkce nestačí, byť je za něj ráda. Je ale pro výměnu celého představenstva. Podpořila návrh Nepila, kdy by radní města mohli nově volit dozorčí radu i představenstvo.

Navrhovala dále posílení kontroly všech akciových společností, které vlastní město, a zveřejnění hloubkového auditu u zakázek a majetkových transakcí dopravního podniku za období 2014–22 , neboť byl pořízen za veřejné peníze a není možné, aby byl utajován.

I podle zastupitele Patrika Nachera (ANO) je nefér, aby případ skončil jen u odvolání Witowského. Podle něj selhaly dozorčí rada i představenstvo. Doporučoval odvolat členy dozorčí rady a nahradit je osobami s patřičnou kvalifikací. Žádal i o vznik komise pro restrukturalizace, kde budou zastoupeny všechny politické kluby. To zastupitelé nepodpořili.

Nestačily mu miliony, personální šéf DPP chtěl podle policie i desítky VIP vstupenek

Krimi

Audit kvůli Dozimetru

Audit si Praha objednala před dvěma lety po Dozimetru. S dokumentem se nyní v utajeném režimu seznamují zastupitelé města. Část materiálu se podle Radiožurnálu věnuje právě zakázce na bezpečnostní systém.

Původní smlouvu na dodání komplexního bezpečnostního systému za 4,5 miliardy korun uzavřel dopravní podnik v roce 2010 s konsorciem firem SAAB Czech a AŽD. SAAB z kontraktu po dvou letech odstoupil.

Podle auditorů představenstvo společnosti zřejmě zanedbalo povinnosti řádného hospodáře mimo jiné tím, že schválilo navyšování zakázky takzvanými změnovými příkazy. Do smlouvy s AŽD se tak postupně přidávaly další služby nebo zboží, na které ale mělo vedení podniku ze zákona vypsat novou soutěž. Jen mezi srpnem 2020 a prosincem 2022 kvůli změnovým příkazům zakázka narostla o 796,6 milionu korun. Podle některých médií za to manažeři obdrželi úplatky od stovek tisíců po miliony korun.

Cena zakázky postupně narostla na 5,625 miliard korun, což je ve srovnání s původní smlouvou o 27,35 procenta víc. Podle dodatku z roku 2020 může plnění smlouvy růst ještě o dalších asi 120 milionů korun. Audit, který vypracovala firma StoneTurn Group, varuje i před umělým navyšováním cen, které měly být oproti tržním cenám až o 170 procent vyšší.

Podle Radiožurnálu jde o třetí audit, který se v posledních dvou letech věnoval hospodaření dopravního podniku. I ostatní odhalily nevýhodné postupy manažerů a porušení zákona týkající se převodu či prodeje pozemků u zastávek metra Holešovice a Palmovka a také zakázek dopravního podniku pro firmu Xanthus.

Witowski v čele DPP končí. Odvoláni byli i obvinění manažeři

Domácí

Výběr článků

Načítám