Článek
"Byla by to obrovská škoda, kdyby letiště zaniklo. "Podle Babiše by měl kabinet tlačit na Volkswagen, aby dráha zůstala zachována. „Letiště je strategické, zvlášť v dnešní době, kdy nedaleko nás zuří válka,“ podotkl. Nejlepším řešením je podle něj najít jiné místo v areálu, kde by mohla obří továrna stát.
Vláda označila projekt za zhruba 120 miliard za zásadní pro Českou republiku a záměr podpořila. Investor se má rozhodnout koncem roku.
V úvahu připadají ještě lokality v Polsku a Maďarsku. Zástupci pilotů, aeroklubů i okolních obcí zopakovali Babišovi, který do Plzeňského kraje zavítal v rámci své prezidentské kampaně, své argumenty, proč jsou proti výstavbě. Ta by totiž podle současných podmínek projektu znamenala zničení vzletové dráhy. „Letecká plocha není žádný nevyužívaný brownfield. Navíc je stále registrovaná v NATO,“ zdůraznil za piloty Luděk Kraus.
Ten se stejně jako jeho kolegové domnívá, že gigafactory patří do jiného kraje. „Když už by tady měla být, pak ať je jinde v areálu a vzletová dráha zůstane zachovaná,“ doplnil Kraus. Uvedli také, že by zánikem letiště byla ohrožena obranyschopnost státu.
Gigafactory: Na dopadovou studii chybí data
Starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany) připomněl problémy týkající se dopadové studie, která dosud nevznikla.
Průmyslová zóna, kde by obří továrna mohla vyrůst, zaměstná až 5000 převážně kvalifikovaných lidí. Nejdříve počet činil o dva tisíce víc, ale koncern nakonec ze záměru ustoupil. Změnil také velikost využívané plochy. Z původního požadavku zhruba 400 hektarů je v současnosti 250.
Proti výstavbě se staví okolní obce, obyvatelé a také vedení Plzně. Městští zastupitelé se o projektu minulý týden dohadovali. Nakonec uložili radě, aby prohlásila, že gigafactory nepodporuje. Dalším jejím úkolem je udělat všechno pro to, aby získala relevantní data.
Letiště v Líních je pátým nejvytíženějším v zemi. Loni tady vzlétlo či přistálo na 20 tisíc strojů. Na letišti působí především soukromí provozovatelé.