Hlavní obsah

Boj o osud železničního mostu na Výtoni vrcholí. Střídají se u něj zastánci i odpůrci

Praha

Každých zhruba pět až deset minut se rozechvěje konstrukce více než stoletého mostu přes Vltavu na Výtoni a s lomozením po něm projede osobní vlak. Nákladní už sem nesmí, osobní musí jet omezenou rychlostí na 20 kilometrů v hodině a na mostě se nesmí dva vlaky míjet, takže podle semaforů projíždí vždy jen jediný.

Vyšehradský železniční mostVideo: Radek Plavecký, Novinky

Článek

Stařičký nýtovaný most je jádrem sporu dvou hlavních skupin, dostupné jsou minimálně tři petice bojující buď za jeho zachování, či proti němu, další je za rozšíření. Doprava teď ale dost utrpěla.

„Výrazně to omezilo osobní dopravu. Mnohé vlaky od Českého Brodu nemohou pokračovat na Beroun a končí na hlavním nádraží, naopak vlaky od Berouna a Radotína končí na Smíchově,“ upozornil středočeský krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN). Kvůli omezení zatížení se sem nákladní vlaky nedostanou přes den vůbec, v noci dva až tři, a to ještě jen ty lehčí.

„Jednoznačně je potřeba most nový. Tento je technicky zcela nevyhovující. Navíc je omezena doprava na mostě v Braníku. Pokud by i tam most zavřeli, pak jediná cesta ze západních Čech na Olomouc a Ostravu bude přes České Budějovice nebo Ústí nad Labem,“ uvedl prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek. Dopravci a Středočeský kraj, který má ze zákona zajistit dopravní obslužnost v regionu, jednoznačně prosazují stavbu mostu nového.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Železniční most přes Vltavu v Praze na Výtoni

Kvůli špatnému stavu mostu na Výtoni po něm bude jezdit výrazně méně vlaků

Domácí

Most Rámusák

Staromilci však upozorňují na to, že most je technickou památkou. Kromě dopravců ale i mnozí lidé z okolí, jimž se při každém průjezdu vlaku klepou tabulky v oknech, prosazují most nový.

„Současná ocelová konstrukce mostu zdaleka nesplňuje dnešní hlukové limity a okolí mostu rozhodně není přívětivým místem,“ uvádí v petici za nový most Jiří Grund z petičního výboru, který hájí zejména starousedlíky a majitele bytů z okolí mostu. „Dnešní most máme sice rádi, ale současně mu přezdíváme Rámusák,“ dodal Grund.

Petice s opačným požadavkem na zachování mostu hledá zastání u ministerstva kultury. „Záměr demolice celé nýtované konstrukce mostu považujeme za zbytečný a v důsledcích za barbarský. Železniční most je významnou architektonickou a technickou památkou,“ uvedl autor petice Pavel Štorch a vyzval k hledání jiného řešení, než je demolice.

Skanzen, nebo moderna

Od středy se na mostě také pohybují technici, kteří zjišťují stav mostu. „Obecně je v dobrém stavu. Měli jsme plošinu zespodu. Zjišťujeme únavu materiálu a korozi,“ řekl Právu ve čtvrtek odpoledne přímo na mostě jeden z techniků David MacKenzie. „Děláme jen evidenci, rozhodnutí bude na jiných. Opravitelný most je. Krátkodobá oprava nemá smysl a bude se hledat ideální poměr mezi prodloužením životnosti a náklady a památkovou hodnotou,“ dodal technik, podle něhož bude pro inženýry výzva najít řešení, jak nejlépe opravit defektní místa.

Zastánci mostu nového i dosavadního se v těchto dnech u jeho konstrukce střídají, aby dali najevo svá stanoviska. To proto, že ministr dopravy Martin Kupka (ODS) oznámil, že o osudu mostu rozhodne do konce roku.

„Doufám, že udělá odvážné rozhodnutí a bude se stavět most nový. Jinak bychom mohli republiku začít oplocovat a vybírat sem vstupné jako do skanzenu,“ dodal radní Borecký. Podle dopravců je důležité, aby rozhodnutí padlo rychle. „Nejhorší je nejistota a hrozba, že se tady doprava zastaví. Pro nás je důležité, aby rozhodnutí bylo dlouhodobě udržitelné,“ dodal zástupce železničních dopravců Petr Moravec.

Železničnímu mostu v Praze lze prodloužit život, míní britský expert

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám