Článek
Jak ukazuje registr smluv, za reklamní a PR služby loni nejvíce utratila celkem logicky největší Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP), která má přes 6 milionů pojištěnců. Náklady na propagaci se podle mluvčí VZP Viktorie Plívové dostaly zhruba na 77 milionů korun.
„VZP svoji kampaň zaměřila na celospolečenské téma, a sice financování systému zdravotní péče a jeho udržitelnosti do budoucna, na význam prevence pro každého jednotlivce, a právě i pro celý systém,“ uvedla pro Novinky a Právo. VZP v rámci kampaně spustila například fiktivní e-shop Systemshop.cz, kde informovala například o cenách lékařských výkonů.
„K VZP přešlo víc než 11 tisíc nových klientů, celkové kladné saldo tak vloni činilo 3 400 pojištěnců. Podařilo se zvrátit negativní trend odchodu pojištěnců, který byl patrný v předchozích letech, byť to nebylo primárním cílem kampaně,“ dodala Plívová.
Ředitel VZP: Bez změn přijde náraz. Zvýšit platy lékařům už nepomůže
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR, která má zhruba 1,3 milionu pojištěnců a loni jí přibylo přes čtyři tisíce nových, utratila podle registru za kampaň v uplynulém roce více než 22 milionů korun. Pojištěnce lákala například na zvýšený příspěvek na psychologa. „Reklamu vnímáme jako celospolečenskou podporu prevence,“ sdělila Novinkám a Právu mluvčí pojišťovny Jana Schillerová.
Za bezmála 28 milionů vydala za propagaci i Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP). Pojišťovna má 1,31 milionu pojištěnců. Oproti VZP zaznamenala v počtu pojištěnců v loňském roce větší pohyby. „V roce 2023 se k ČPZP registrovalo 46 667 pojištěnců a celkem 40 185 jich ukončilo svou registraci,“ upozornila mluvčí Elenka Mazurová.
Okolo 25 milionů korun dala za propagaci Vojenská zdravotní pojišťovna, která má okolo 700 tisíc klientů. Jak se číslo změnilo loni, však nesdělila.
OZP zaznamenala úbytek klientů
Oborová zdravotní pojišťovna (OZP), která má asi 760 tisíc pojištěnců, uzavřela loni smlouvy na reklamu za 35,5 milionu korun bez DPH. V létě spustila kampaň „Péče, o to nejcennější, co máme“. Kampaň však klienty nepřilákala. „V roce 2023 do OZP přišlo 1975 a odešlo 3261 pojištěnců,“ uvedl mluvčí František Tlapák.
Zdravotní pojišťovna RBP (Revírní bratrská pokladna) hlásí příjem pěti tisíc nových pojištěnců, rok předtím hlásila asi 431 tisíc klientů. Loni uzavřela smlouvy na propagaci zhruba za 18 milionů korun.
Nejmenší Zaměstnanecká pojišťovna Škoda, která má okolo 144 tisíc klientů, utratila oproti svým větším konkurentům za reklamu nejméně. V registru smluv má zapsané výdaje v řádech stovek tisíc, například na nákup reklamních předmětů. Pojišťovna loni zaznamenala 423 odchodů a 468 příchodů. „Saldo je tedy kladné a činí 45 pojištěnců,“ dodal asistent Petr Kvapil.
Celkově zdravotní pojišťovny evidovaly 10,95 milionu pojištěnců, z nich 56,8 procenta byli státní pojištěnci.
Pojišťovna | Počet klientů v roce 2022 | Vývoj v roce 2023 |
Všeobecná zdravotní pojišťovna | 6 milionů | +3400 |
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR | 1,3 milionu | +4000 |
Česká průmyslová zdravotní pojišťovna | 1,3 milionu | +6500 |
Oborová zdravotní pojišťovna | 760 tisíc | -1300 |
Vojenská zdravotní pojišťovna | 707 tisíc | -1600 |
Zdravotní pojišťovna RBP | 430 tisíc | +5000 |
Zaměstnanecká pojišťovna Škoda | 144 tisíc | +45 |