Hlavní obsah

Bočanovi žáci odmítají destrukci odbavovací haly hlavního nádraží

Nebývale ostrý dopis kvůli výsledku soutěžního dialogu Nový Hlavák, z něhož vzešel návrh na úpravu hlavního nádraží v Praze do nové podoby, adresovaly čtyři desítky architektů střední generace vedení Správy železnic, hlavního města a dopravního podniku.

Foto: Milan Malíček, Právo

Odbavovací hala pražského hlavního nádraží v noci

Článek

Žáci jednoho ze spoluautorů odbavovací haly Jana Bočana v dopise odmítli, aby značnou část haly nahradila dřevěná konstrukce, s níž uspěl dánský ateliér Henning Larsen Architects.

Podivují se, stejně jako i teoretik architektury Rostislav Švácha v jiném textu, rovněž formě ­soutěžního dialogu zvoleného namísto klasické soutěže.

Odbavovací halu, jež byla vybudována v 70. letech 20. století, mají signatáři dopisu stejně jako Švácha, Klub Za starou Prahu, Národní památkový ústav a mnozí další za vynikající dílo architektonického týmu Jana Bočana, Josefa Dandy, Zdeňka Rothbauera a Jana a Aleny Šrámkových.

Rostislav Švácha: Rekviem za Transgas

SALON
Foto: Petr Janiš, Právo

Odbavovací hala hlavního nádraží v prosinci 2023

„My, níže podepsaní, bývalí studenti profesora Bočana považujeme tuto stavbu za jednu ze zásadních budov, jejíž kvalitní architektura reprezentuje období české brutalistní architektury na našem území. Po demolicích hotelu Praha a Transgasu dokonce zůstává jako jeden z posledních monumentů tohoto období v Praze. V souvislosti postupného mizení staveb jedné éry tak neseme s nelibostí dobrovolné zapojení některých architektů do procesu ničení historických hodnot,“ stojí v dopise, který zveřejnil portál archiweb.cz.

Autoři poukázali na otázku autorských práv, podobně jako manželka zesnulého architekta Bočana Daniela, která s vítězným projektem nesouhlasí a hodlá bránit jakémukoli zásahu do budovy.

Dialog versus soutěž

Švácha v článku, který přinesl web Seznam médium, poukázal na fakt, že na konci roku 2023 se nakupily špatné zprávy o čtyřech významných pražských památkách.

Vedle odbavovací haly se týkaly Libeňského mostu, Železničního mostu pod Vyšehradem a vršovického Chemapolu. U haly a Železničního mostu jde právě o výsledek soutěžních dialogů.

Zatímco klasická soutěž má odpovídat regulím České komory architektů, na dialog se toto pravidlo nevztahuje. Výsledky v případě haly a mostu podle Šváchy formu dialogu nebezpečně zdiskreditovaly.

„Lze jen doufat, že jeho špatná pověst se nepřenese na formu řádné veřejné architektonické soutěže. Bylo by to aspoň pro mě téměř stejně děsivé jako zánik čtyř uvedených architektonických památek,“ napsal Švácha.

Stát trvá na novém mostu na Výtoni, starý chce přesunout do Modřan

Ekonomika

Vyhlášení soutěžního dialogu Nový HlavákVideo: Novinky

Rovněž signatáři dopisu mají pochybnosti o průběhu dialogu Nový Hlavák. „Protokolární protesty porotců také nejsou běžnou součástí dobře vedeného výběru. Jak moc byl výběr řešení vyhrocen, že museli sáhnout k tomuto krajnímu řešení? Omezení počtu uchazečů na naprosté minimum pak už opravdu čpí nádechem obecních losovaček,“ stojí v dopise.

Komora architektů v prosinci naopak soutěžnímu dialogu vystavila „standardní potvrzení o regulérnosti“. „Součástí procesu vydání potvrzení regulérnosti není posouzení soutěžního zadání, za které nese odpovědnost zadavatel a následně i porota,“ stojí ve vyjádření komory, které podepsala její mluvčí Tereza Zemanová.

U odbavovací haly se už dříve objevily pochybnosti, zda výsledek dialogu odpovídá zadání. Týmy na druhém a třetím místě si totiž z odbavovací haly nedovolily ubrat snad ani dlaždici.

Od 10. do 21. ledna lze v nádražní odbavovací hale navštívit informační stánek k vítěznému projektu.

Primátor Svoboda: Bude nutné zpřísnit bezpečnost v budovách

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám