Článek
„Je takovou herní formou, aby se maminky a tatínci předháněli, kdo z nich naučí své děti správné návyky za volantem,“ prohlásil Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR.
Aplikace L17 požaduje plnění různých výzev a úkolů, jako je jízda za deště, nasazení sněhových řetězů, dofouknutí pneumatik, zajetí do myčky a další praktické dovednosti, které v autoškole nebyla možnost natrénovat. Řidič si má například vyzkoušet probliknutí dálkovými světly nebo použití klaksonu ve výzvách označených jako „blikač“ a „troubič“.
Díky aplikaci budou mít mladý řidič a mentor přehled o všech provedených jízdách, najetých kilometrech a času stráveném v autě.
Aplikace zavádí čtyři úrovně na základě dovedností a absolvovaných jízd. Poslední je úroveň 18plus. Po dosažení zletilosti může řidič už jezdit sám bez mentora a také vyrazit do zahraničí.
Používání aplikace nebude povinné, je to jen dobrovolná pomůcka. Při aktivním využívání se ale řidiči mohou nejen porovnávat s dalšími uživateli, nýbrž mají i šanci dosáhnout na nižší pojistné u povinného ručení u partnerských pojišťoven. Pojištění mladých řidičů přitom bývá dražší.
Do aplikace se dá snadno zaregistrovat a přihlásit skrze e-mail. Mentor musí potvrdit, že splňuje podmínky, tedy vlastní řidičský průkaz alespoň deset let a nemá žádný trestný bod.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) věří, že systém L17 pomůže k navýšení bezpečnosti provozu. „Mladí řidiči se zkušeností do dvou let tvoří tři procenta všech, ale páchají jedenáct procent dopravních nehod,“ upozornil Kupka.
Výcvik už nyní
Aplikace pomůže i mentorům zaměřit se na pravidla. Pokud by totiž dostali trestný bod, nemohou jako mentoři pokračovat.
Sedmnáctiletí budou moci získat řidičský průkaz a jezdit s mentorem po boku od Nového roku. Pokud by řídili bez doprovodu, hrozí jim pokuta 2500 až 5000 korun a zákaz řízení motorových vozidel na šest až dvanáct měsíců.
Trestní odpovědnost nese sedmnáctiletý držitel řidičského průkazu, stejně jako tomu je dnes například u malé motorky.
Již nyní lze začít s výcvikem v autoškole, zatím od věku šestnácti a půl roku, s příštím rokem dokonce ještě o rok dříve, tedy osmnáct měsíců před dosažením sedmnáctých narozenin.
Další důležitou změnou, která začne platit od příštího roku, bude takzvaný řidičák na zkoušku. Ten se v rámci novely zákona o provozu na pozemních komunikacích bude týkat těch, kdo vlastní řidičský průkaz méně než dva roky. Půjde tedy hlavně o mladé řidiče.
Opět cílí na zlepšení bezpečnosti. Pokud řidič spáchá závažný přestupek, bude muset podstoupit pohovor s psychologem a dodatečné proškolení v autoškole.