Článek
„Roční užívání tunelu Blanka znamená pro Prahu 1 jednoznačně přínos,” tvrdí starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09). Rychlejší spojení mezi jednotlivými lokalitami Prahy ulevilo Karmelitské a Letenské ulici na Malé Straně. Menší zlepšení podle starosty radnice pozoruje na pravobřežních komunikacích.
Stejně tak je spokojeno vedení radnice Prahy 5. „Ubylo tranzitu, který nám jezdil přes Smíchov,” řekl radní Tomáš Homola (bezp.). Problém prý nastává ve chvíli, kdy je tunel uzavřen.
Tunel chválí i sedmá městská část. „Počáteční prognózy se potvrdily i v dlouhodobém horizontu a Blanka Praze 7 přinesla méně aut v ulicích, především v oblasti Letné,” řekl místostarosta Ondřej Mirovský (SZ).
Kolaps v Praze 6
Potíže naopak přibyly v Praze 6, jejíž vedení minulý týden vyzvalo magistrát k uzavření výjezdů z tunelu na Prašném mostě. [celá zpráva]
„Tunelový komplex Blanka je pro mnohé řidiče vytouženým požehnáním, protože poměrně významně zkrátil cestovní dobu pro jízdy mimo naši městskou část. Pro samotnou Prahu 6 je však zatím spíše prokletím,” uvedl mluvčí radnice Martin Churavý. Dopravní kolaps denně zažívá Vítězné náměstí a Patočkova ulice.
Na Praze 8, přes kterou řidiči jezdí z nebo do tunelu, přibylo aut v ulici V Holešovičkách, a to o asi 16 000 denně proti době před zprovozněním tunelu.
Dostavba okruhů je zásadní
Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) poukazuje na to, že Blance chybí související komunikace.
„Blanka je sirotek, to se nám v průběhu roku také ukázalo a projevuje se to v momentě, kdy je uzavřen a řidiči musí jezdit po povrchu. Je třeba dokončit oba okruhy a další návazné stavby, blízko jsme například začátku výstavby Radlické radiály,” řekl.
V nejbližších dnech město představí dílčí opatření, která by měla usměrnit dopravu na povrchu. „V řešení je například změna režimu některých semaforů, a to i pro případ uzavírek Blanky,” řekl Dolínek.
Výraznější opatření by očekával dopravní expert hnutí Auto*Mat Vratislav Filler. Podle něj komplex přivedl do města více aut, která ucpávají řadu ulic. Kritizuje rovněž mimoúrovňové křižovatky hyzdící veřejný prostor.
V tunelu je méně nehod než na povrchu
Z hlediska funkčnosti si Technická správa komunikací (TSK) tunel pochvaluje. „Blankou jezdí více řidičů, než se očekávalo, což přineslo celou řadu pozitivních efektů. S tunelovým komplexem nejsou žádné významné technické problémy,” uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.
Podle údajů TSK je v tunelu o 72 procent nižší nehodovost než ve stejném úseku na povrchu.
Zatímco v prosinci 2015 Blankou jako celkem projelo v průměru 69 500 aut za den, letos v lednu to bylo zhruba 64 400. Od února celkový počet vozů neustále stoupal až na současných 77 900 aut denně.
Související téma:
Nejvytíženějším úsekem ze tří částí pražského tunelového komplexu je Dejvický tunel, kterým projede téměř 85 000 aut denně. Zbylými dvěma úseky, Bubenečským a Břevnovským tunelem, projede podle dat TSK denně více než 70 000 automobilů.