Článek
Vláda v demisi v pondělí schválila pořízení čtyř transportních letadel Casa C-295M vyráběných konsorciem EADS pro českou armádu. Jedno z letadel chce ministerstvo obrany vyměnit za pět bitevníků L-159 vyřazených z užívání českého letectva.
Tři další Casy koupí společně s náhradními díly a výcvikem posádek i personálu.
Na projekt má resort vyčleněno 3,524 miliardy korun. Pět bitevníků L-159 bude ke svému výcviku využívat španělské vojenské letectvo, potvrdil to mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.
Předání bitevníků L-159 do ciziny v rámci barterového obchodu s EADS znamená průlom v dosud neúspěšné snaze o komerční úspěch letadla z Vodochod. EADS bude koncovým uživatelem letounů a využívat je bude k výcviku pilotů španělského vojenského letectva.
"V tomto smyslu bude mezi EADS a Španělským královstvím uzavřena příslušná smlouva," uvedl Čírtek. Využití českých strojů při výcviku španělského letectva bude podle něj "významným precedentem širokých možností využití systému letounu L-159 v mezinárodním měřítku".
Nezájem o bitevníky L-159
K vývozu do jiné země je potřeba nejen souhlas české strany, ale kvůli podílu citlivých amerických součástek v letadle i USA. Česko se bitevníky snaží udat už několik let, neúspěšně například v Indii či v latinské Americe. Zájem v poslední době projevilo například Rakousko.
Zájemcům většinou vadilo, že bitevníky nemají vlastní palubní zbraně - všechny zbraně jsou podvěsné, a také nemožnost doplňování paliva za letu. Prodej také hatil právě fakt, že řada důležitých náhradních dílů je vyrobena v USA, které je ale odmítají do některých zemí z politických důvodů dovážet.
Česká armáda, která bitevníky L-159 zatím jako jediná využívá, si před 14 lety objednala 72 strojů, a zaplatila pak za ně tehdy na 708 miliónů dolarů. Zdaleka je ale všechny nevyužívá, v poslední době jich je ve službě sotva třicet.
Parametry Casy C-295M
Letouny Casa C-295M jsou v operačním nasazení od roku 2001. Disponují pancéřovou ochranou důležitých částí trupu, systémy k vlastní ochraně, včetně varování před ozářením radarem či laserem, protiraketovým výstražným systémem a výmetnicí klamných cílů.
Jsou použitelné k přepravě a vysazování výsadkářů. Kapacita letadla je 71 pasažéřů nebo 49 parašutistů s výstrojí. Letoun je možné upravit pro přepravu zraněných či evakuaci s lékařským doprovodem.
Maximální dolet C-295M přesahuje 5500 kilometrů, mohou operovat z nezpevněných letišť a tankovat za letu. Vejde se do nich náklad až do hmotnosti 9,25 tuny, nebo například dva vozy Landrover Defender.
EADS má podle dohody připravené ministerstvem obrany získat tři stroje v jednomístné verzi L-159A, nyní nepoužívané a konzervované. Armáda také předá dva ze čtyř svých dvoumístných L-159T. Za tyto stroje pak získá dva nové obdobné, jejichž výroba má stát asi 262 milionů korun.