Článek
„Výsledkem jednání je, že (Czech Outdoor – pozn. red.) nebude čekat na definitivní rozhodnutí Ústavního soudu, což byl důvod, že nemohou billboardy odstraňovat,“ řekl v pondělí České televizi Ťok.
Novinkám to potvrdil mluvčí ministerstva Jakub Stadler. „Ve středu k tomu chystáme tiskovou konferenci, na které představíme detaily,“ uvedl.
Společnost Czech Outdoor podobnou dohodu s ministerstvem uzavřela i vloni. Každý den měla odstranit pět billboardů, to se ale nedělo.
Na Ústavní soud se kvůli možnému rozporu novely zákona s ústavními právy na ochranu majetku obrátila skupina 17 senátorů.
Ťok: Budeme odstraňovat všechny
Billboardy měly od dálnic a silnic prvních tříd zmizet vloni v září, v ochranném pásmu jich ale zůstala polovina, za což je kritizováno ministerstvo dopravy.
„My budeme pravděpodobně odstraňovat všechny – vlajkové nebo nevlajkové,“ sliboval ještě vloni v létě Ťok.
Následně ale svá vyjádření mírnil. Zjistil prý, že zákon, který byl přijat v roce 2012, je složitý a stát má svázané ruce. Na odstraňování billboardů prý navíc nemá dostatečné kapacity.
„Tento zákon byl přijat v době, kdy ANO nebylo ve vládě. Jestliže někdo napíše v roce 2012 komplikovaný zákon, tak jak ten zákon dnes uděláte jednodušší? Zákonodárce nepočítal s tím, že tu někdo nechá 1300 billboardů a nechá to na státu,“ řekl v březnu v rozhovoru pro Novinky.
„Sám jsem nešťastný z toho, jak jsou ty principy pro odstraňování administrativně náročné. Z hlediska rychlosti je státní aparát velmi pomalý,“ dodal.
Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bylo do poloviny srpna odstraněno přesně 532 reklamních zařízení. Od dálnic tak zbývá odstranit něco kolem osmi stovek billboardů.
Pětiletá lhůta
Odstranění reklamních ploch z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy nařídila jejich majitelům novela zákona o pozemních komunikacích již od 1. září 2017 po předchozí pětileté lhůtě.
Navzdory tomu většina z nich u komunikací zůstala. Po následující prvotní výzvě měli majitelé billboardů ze zákona ještě pět dní na nápravu stavu.
Pokud ani pak reklamní plochu neodstranili, úřady měly reklamu do 15 dnů zakrýt a billboard následně zlikvidovat. To se dělo jen výjimečně. Náklady spojené s odstraněním jednoho billboardu se podle ŘSD pohybují v řádu desítek tisíc.