Článek
„Zhruba před 14 dny jsme na stavbu přivezli posledních osm segmentů, ze kterých jsme složili poslední pole. Tím je stavba v té hrubé části v podstatě hotová,“ potvrdil Novinkám Ondřej Šuch, vedoucí komunikace společnosti Skanska, jež má stavbu na starosti.
Přestože dělníci pracovali s velkými jeřáby na pontonech ve Vltavě, dodržovali milimetrovou přesnost a definitivní polohu kontrolovali laserem.
„Poslední část mostu směrem k Holešovicím, holešovické předpolí, je zajímavé tím, že je zdvižné. Kvůli tomu, aby lávka vydržela až tisíciletou vodu. Poslední pole, které váží kolem 300 tun, se dá zvednout o dva a půl metru,“ upozornil Šuch.
A právě v této poloze je aktuálně lávka k vidění. „Takže teď to vypadá, že z Holešovic sem budou potřeba schody, ale ve finále bude tato část snížená a půjdeme bezbariérově až do Holešovic,“ uklidňuje obyvatele Šuch.
Pohledy ze země i z ptačí perspektivy: Takto roste Štvanická lávka
Světla na zábradlí
Stavaři na mostě napínali ocelová lana, kterými jednotlivé betonové segmenty drží pevně při sobě, a pustili se do dokončovacích prací.
„Upravujeme povrchy, doděláváme elektroinstalaci, zábradlí a elektrické osvětlení. Zespodu zábradlí umístíme LED pásy, které budou jako jediné most osvětlovat, a to směrem dolů, čili nebudou tvořit světelný smog,“ popsal Šuch.
Po ostrově Štvanice, kam z mostu vede obočná rampa, jezdila rok těžká technika, a tak jsou potřeba i terénní úpravy okolí. U rampy má podle plánů stát socha od Jana Hendrycha alegoricky zobrazující řeku Vltavu.
„A budou ještě následovat zatěžovací zkoušky lávky, statická a dynamická, abychom zabránili rozkmitání konstrukce,“ doplnil vedoucí komunikace stavební firmy.
Hotovou lávku z unikátního bílého betonu chce firma předat městu na konci června. A kdy se po ní budou moct projít Pražané?
„S otevřením Štvanické lávky počítáme ještě toto pololetí. Přesný termín zatím určen není,“ sdělil Novinkám tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.
Pražské Podolí a Zlíchov spojí nový most za miliardu
V současnosti se obyvatelé můžou v těchto místech dostat z jednoho břehu na druhý pomocí říčního přívozu P7 HolKa. Ten bude na trase Holešovická tržnice-Rohanský ostrov fungovat až do otevření lávky.
„Štvanická lávka bude strategická i pro cyklodopravu, protože propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích,“ připomněl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
„Dojde také k faktickému propojení pomyslné stezky s tunelem na Vítkově, a tak se i Žižkovákům otevře nová brána do města,“ uvedl.
Tři sta metrů dlouhá konstrukce s pěti mostními pilíři podle návrhu Petra Teje a Marka Blanka se začala stavět v lednu 2022. Stát bude zhruba 300 milionů korun.
V září minulého roku započala stavba také dalšího pražského mostu, Dvoreckého. Propojí Podolí s Hlubočepy a Smíchovem pro hromadnou dopravu, pěší a cyklisty.
Pokračuje i celková obnova Barrandovského mostu, a to druhou etapou. Naplno se má rozjet v polovině května a vyžádá si značná dopravní omezení.