Článek
Stránky cílí na lidi v tlaku, protože globální internetové vyhledávače je nahazují do popředí, pokud člověk hledá informace o získání řidičáku, a zejména v případě, když hledá návod, jak postupovat, když je vybodován nebo mu to hrozí.
„O existenci stránek nás informoval žadatel o řidičské oprávnění s dotazem, zda je to vůbec možné, takhle online získat platný řidičák. Samozřejmě není. Řidičský průkaz nelze legálně získat jinak než absolvovat výuku a výcvik v autoškole a složit závěrečnou zkoušku,“ sdělil Novinkám Milan Werner z Unie autoškol.
Jedna z adres podvodných stránek je přitom bez okolků legalniridicskyprukaz.com. Nachází se zde jen kontaktní formulář, e-mail, ze kterého nikdo neodpovídá, a telefonní číslo umožňuje pouze odeslat SMS, nikoliv volání. Provozovatel vyžaduje komunikaci pouze přes aplikaci WhatsApp. „Typické znaky pro stránky snažící se z lidí vymámit údaje k účtu,“ dodal Werner.
Policie varuje: Podvodníci zneužili fotku prezidenta Pavla i ředitele ČEZ
„Získání legálně registrovaného českého řidičského průkazu zabere jen maximálně 4-5 dní. Zajistíme, aby váš řidičský průkaz prošel stejným procesem jako jakýkoliv jiný řidičský průkaz vydaný autoškolami,“ lžou stránky. Jejich klon Koupitridicskyprukaz.com jdou ještě dále a rovnou tučným písmem zdůrazňují, že řidičák lze získat bez zkoušek s tím, že provozovatel služby spolupracuje s řadou autoškol v ČR. Samozřejmě žádnou neuvádí, neboť taková autoškola by poměrně rychle přišla o registraci.
Vůbec asi nejlepším „vtipem“ z této palety podvodných stránek je adresa Fuhrerschienn.com, které nabízejí údajnou možnost koupě dokonce německého nebo rakouského řidičáku.
Ani jedna ze stránek na první pohled neuvádí cenu. O tu samozřejmě vůbec nejde, protože služba je absolutní nesmysl.
Hlášení na podvodné reklamy a stránky nezabírají
Zajímavé je, že přestože internetové vyhledávače a sítě nabízejí uživatelům možnost upozornit na podvodné stránky a reklamy, zablokování jejich vyhledávání prakticky nelze dosáhnout.
Autor článku už před čtrnácti dni zaslal společnosti Google přes k tomu určené webové rozhraní upozornění na reklamu do podvodných investic „do ČEZu“, kde je zneužíváno jméno nejen energetické firmy, ale i tváře prezidenta Petra Pavla a dalších osobností a podoba zpravodajských stránek Novinek. Tato reklama se mu začala zobrazovat na kanálu Youtube.com.
Provozovatel umožňuje odeslat hlášení na podvodnou reklamu a zobrazuje, ze které země byla zadána. V tomto případě se jedná o Kazachstán. Po upozornění se ale reklama, která už podle policie připravila v Česku jistého seniora u úspory, pořád zobrazuje. Následovalo druhé upozornění. Zobrazuje se ještě četněji.
Pořád tedy platí, že to, co uživatel vidí na internetu, byť hezky česky napsané, může být jen jedna velká lež s cílem vyluxovat lidem účty.