Článek
Kabinky nové lanovky od italské firmy Leitner z Pece na 1 603 metrů vysokou Sněžku nese a zároveň vleče na rozdíl od ještědské pouze jedno lano o průměru 3,8 centimetrů.
Lanovka na Ještěd z třicátých let minulého století, kompletně zrekonstruovaná v roce 1975, využívá technologie trojice lan: nosného, tažného a dodatkového přítažného. „Každá lanovka je unikát, a nelze je srovnávat ani z pohledu náročnosti údržby,“ reagoval prezident Asociace lanové dopravy ČR Jakub Juračka.
Lanovka na Sněžku čelí zvlášť v druhém úseku z Růžové hory leckdy silnému větru, čemuž je konstrukčně přizpůsobena. Kabinky snesou až šedesátikilometrové větrné poryvy.
„Pokud hrozí vyšší rychlost větru, lanovku vypínáme. Revizi spojenou s defektoskopií lana, což je laicky řečeno rentgenování každého milimetru, děláme každé dva roky. Lano, pokud není některé z vláken poškozené, vydrží po desetiletí,“ popisuje zkušený lanovkář Špetla. Kvůli tragické nehodě z Ještě podle něj kontroly nad rámec stanovených reziví nechystají.
Bezpečnost lanovky na Sněžku letos ještě zvýší technická úprava druhého úseku, při které dojde k odstranění jednoho a prodloužení dalšího sloupu o 2,7 metru. Úpravy odsouhlasené výrobcem, společností Leitner, učiní cestu na Sněžku pohodlnější a lanovkovou konstrukci trvanlivější. Kabiny díky většímu přítlaku lana na sloupové kladky budou lépe odolávat větru.

Nehoda lanovky na JeštědVideo: Aktu.cz
Problém jako na Ještědu nikdy za třiašedesátiletou historii neměla ani předchůdkyně současné lanovky na Sněžku, dvousedačka z chrudimské Transporty v licenci švýcarské firmy Von Roll.