Článek
Exprimátor tvrdí, že se stavba neprodražila za něj, tedy do podzimu 2010, ale až za jeho nástupců. Zdůvodnil tím své trestní oznámení, a to přímo na exprimátora Tomáše Hudečka (nyní nestr. v klubu TOP 09) a neznámého pachatele.
Bém chce, aby justice řekla, zda a kdy došlo k prodražení proti původní stavební dokumentaci. „V okamžiku, kdy nezávislý soud řekne ano, Pavel Bém neudělá nic jiného, než že se obleče do montérek a na férovku půjde odpracovat 50 hodin veřejně prospěšných prací,“ řekl Právu Bém. Více než celý pracovní týden v montérkách absolvovat nehodlá, pokud soud vinu přisoudí někomu jinému než jemu.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
„Pokud nezávislý soud či orgány činné v trestním řízení celý příběh odloží, delegují zase odpovědnost na mě. S velkou pravděpodobností mi nezbude nic jiného, než pro gentlemanskou čest, jíž si vážím víc než čehokoli, si montérky vzít a těch 50 veřejně prospěšných hodin odpracovat,“ přislíbil Bém s tím, že bude drhnout třeba dlaždičky anebo dělat jinou přidělenou práci.
Stát s transparentem
Jaká by to byla, není zatím jasné. Příznivci Auto*matu v anketě navrhovali, aby Bém v masivní kampani přesvědčoval motoristy, že normální a ohleduplné je k cestám po Praze používat MHD. Podle jiného nápadu by exprimátor měl stát na některém z frekventovaných míst a autům ukazovat transparent: „Příště jeď na kole! Díky, Pavel Bém.“
Auto*mat také vyčíslil předražení tunelu Blanka asi na 7 miliard korun. K dvěma šestikilometrovým tunelům se jako část okruhu přičítá úsek ke Strahovskému tunelu a celkový účet pro město činí 43 miliard korun. Původně měla stavební část Blanky stát 21,2 miliardy a technologie do 5 miliard, bylo ještě třeba zaplatit projekt a vykoupit pozemky.
Bém si je vědom vícenákladů za svého působení. Připustil je však pouze za opakované propady zeminy při ražbě tunelů. I v tomto případě podal trestní oznámení. Policie ho však odložila. „Nemohu se na ně odvolat,“ konstatoval.
Bém se nediví, že celá část okruhu od Strahovského tunelu po Pelc-Tyrolku a Trojský most, který byl projektován znovu, Prahu nakonec vyšla na 43 miliard korun. „Tunel Blanka měl být otevřen v roce 2011 a dnes se píše rok 2015. Jenom cena inflace na stavebních pracích za čtyři roky představuje částku tří čtyř miliard korun,“ řekl Bém.
Na Norimberk Patočkovou
Za absurdní označil exprimátor arbitráže, které po dohadech minulé vedení Prahy zvolilo, aby mohlo dodavatelům za Blanku zaplatit. „V konečném důsledku způsobily povinnost města platit podle rozhodnutí arbitrážního soudu, a nikoli podle původní stavební dokumentace a kontrahované smlouvy,“ uvedl Bém s tím, že i v tom spočívá prodražení, stejně jako v zastavení prací.
Tunely Blanka by snad do zkušebního provozu měly jít v dubnu. Současné vedení Prahy 6 z toho má obavy, na severozápadě Prahy neexistuje vnější okruh.
„Ač Blanka určitě uleví tranzitní dopravě, bojím se, že zrovna do Bubenče a do Dejvic hodně dopravy přivede. Tranzit dejme tomu od Drážďan na Norimberk pojede přes Vítězné náměstí a Evropskou, nebo Patočkovou ulicí, ani jedna na to není připravena,“ řekl Právu starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).