Hlavní obsah

Baťův kanál povede až do Hodonína

O sedm kilometrů bude delší Baťův kanál. Nový úsek této unikátní cesty povede do Hodonína. V pátek podepsalo Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) smlouvu se zhotovitelem na výstavbu čtrnácté plavební komory Rohatec/Sudoměřice. Stane se tak po 85 letech od dokončení dosavadních plavebních komor.

Foto: Ředitelství vodních cest

Vizualizace plánované plavební komory Rohatec/Sudoměřice, která by měla sloužit návštěvníkům Baťova kanálu od roku 2026.

Článek

Po letech příprav tak již nic nebrání zahájení stavebních prací, aby v plavební sezóně 2026 mohly první rekreační lodě proplout z Hodonína až do Otrokovic na Zlínsku.

„Dneškem se plní velká očekávání řady turistů, příznivců rekreační plavby i starostů obcí podél Baťova kanálu, kdy sny o prodloužení vodní cesty do Hodonína se stávají realitou,“ uvedl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů a dodal: „Těším se, jak turisté plující po Baťově kanále nejen objeví krásy doplutí do Rohatce a Hodonína, ale také oživí plavbu mezi Petrovem a Skalicí a odlehčí nejvíce zatíženým úsekům vodní cesty. Zároveň s novou plavební komorou ještě rozšíříme stávající přístaviště v Rohatci a v Hodoníně.“ V dalších letech pak ředitelství počítá s výstavbou velkokapacitního přístavu se zázemím.

Nová plavební komora bude vybudována na českém břehu vedle jezu v Sudoměřicích. Překonán bude spád 2,7 metru až na hladinu řeky Moravy. „Navazující současné koryto říčky Radějovky bude v délce osmi set metrů prohloubeno a rozšířeno na šest metrů, aby mohly lodě bezpečně proplouvat,“ poznamenal vedoucí oddělení strategických projektů a zástupce ředitele ŘVC Jan Bukovský. Radějovka je hraničním tokem mezi Českou a Slovenskou republikou. Upravit zde bude třeba i dva nízké mosty pro zemědělskou techniku.

Baťův kanál ožívá, dominují zatím cyklisté

Cestování

„Stavba samotné plavební komory bude zahájena během letních měsíců tak, aby byla v maximální možné míře využita letošní stavební sezóna,“ upřesnil Tomáš Hrabina, zástupce zhotovitele Společnosti Baťův kanál. „V zimním období pak budou následovat práce v korytě Radějovky, která bude v úseku mezi novou plavební komorou a ústím do řeky Moravy rozšířena na plný profil Baťova kanálu,“ dodal.

Stavba plavební komory a prodloužení vodní cesty přijde Státní fond dopravní infrastruktury ČR na 340 milionů korun bez DPH. Stavba bude dokončena za 28 měsíců do listopadu 2025.

Foto: Ředitelství vodních cest

Vizualizace plánované plavební komory Rohatec/Sudoměřice.

Baťův kanál protíná Zlínský a Jihomoravský kraj a vede až do města Skalice v Trnavském kraji. Tato umělá vodní cesta, která před 2. světovou válkou sloužila k dopravě lignitu do Baťových závodů, je už více než dvacet let vyhledávaným cílem mnoha turistů. V její trase se nachází velké množství dalších turistických cílů, historická města, hrady, zámky, muzea, vinařské stezky i více než osmdesát kilometrů dlouhá cyklostezka, na kterou navazují další cyklotrasy v okolí.

V roce 2021 navštívilo Baťův kanál přibližně 75 tisíc turistů. V době před koronavirovou pandemií dosahovala odhadovaná návštěvnost úrovně asi devadesáti tisíc turistů.

Skanzen novou zastávkou na vodní cestě

Tipy na výlety
Související témata:

Výběr článků

Načítám