Hlavní obsah

Bartoš chce odstřihnout dezinformační weby od příjmů z reklamy

Ministr pro místní rozvoj a vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti) v pondělí představil novou metodiku pro zadávání on-line reklamy, která si klade za cíl zamezit dezinformačním webům získávat finance z reklam či dosáhnout na veřejné peníze.

Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti)

Článek

„Různé hoaxy a fake news neslouží jen propagandě diktátorských států. Přitahují velkou pozornost a s tím spojenou reklamu, pro dezinformační weby jsou proto velmi dobrým zdrojem příjmů. Metodika přispěje k tomu, aby mezi nimi nebyly peníze daňových poplatníků,“ řekl v pondělí na tiskové konferenci Bartoš.

Zadavatelé reklamy, pro které je internet v současnosti klíčovým prostředím k šíření sdělení, by si podle metodiky mohli určit pravidla, kde se jejich reklama může zobrazovat. S výběrem by měly pomoci projekty, které popisují dezinformační scénu či hodnotí kvalitu novinářské práce a dodržování etických standardů, jako jsou například projekt MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, výstupy spolku Nelež či projekty na měření návštěvnosti NetMonitor, MediaProjekt či RadioProjekt.

„Weby se tváří jako „zpravodajské“, přesto nevíte, kdo ty články píše, kdo sedí v redakci, s jakými zdroji pracují a ani kdo to všechno vlastně platí. Proč? Protože ty texty často naplňují skutkovou podstatu trestného činu šíření poplašné zprávy nebo předsudečné nenávisti a autoři se skrývají pod anonymitou, aby na ně nemohl zákon. To nebudeme tolerovat. Chcete-li peníze z reklamy z veřejných zdrojů, hrajte podle pravidel jako všichni ostatní. Nejsou složitá. Buďte transparentní, uvádějte zdroje, autory a neporušujte zákon. To není tak těžké, ne?“ napsal následně na svůj Facebook ministr a šéf Pirátů.

Omezit reklamu na dezinformačních webech by mělo být podle resortu cílem i samotných zadavatelů reklamy, jelikož jde o reputaci.

Podle Romana Číhalíka, spoluzakladatele spolku Nelež, který se na metodice podílel, si největší české dezinformační weby měsíčně z reklamy mohou vydělat stovky tisíc korun.

V roce 2022 podle Bezpečnostního centra Evropské hodnoty fungovalo v česku 39 aktivních a relevantních dezinformačních webů. Dezinformátoři výrazně posílili v období covidové pandemie, po jejím skončení přišel útlum, protože toto téma již tolik ve společnosti nerezonovalo. Vloni v únoru po vypuknutí války na Ukrajině vyvolané Ruskem pak internetové sdružení CZ.NIC dočasně několik webů zablokovalo.

Výběr článků

Načítám