Hlavní obsah

Bárta chce dát odpovědnost na majitele aut a ztrojnásobit bohatým pokuty

Ministerstvo dopravy chce novým zákonem zatočit s praxí, kdy se pachatelé přestupků schovávali za osobu blízkou. Do určité míry by měl za přestupek odpovídat provozovatel či majitel auta, s nímž byl delikt spáchán, pokud nebude pravý pachatel zjištěn. Návrh šéfa resortu Víta Bárty (VV), který právě míří do připomínkového řízení, počítá i se zákazem telefonování skrze hands-free a vyššími pokutami pro majetné řidiče. Změny by měly platit od roku 2012.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr dopravy Vít Bárta (VV)

Článek

Odpovědnost provozovatele auta by měla být zmírněna možností se v určitých případech vyvinit, například když bude auto odcizeno. Ministerstvo tak chce vyřešit problém nepotrestaných řidičů, kteří používají výmluvu na osobu blízkou. Zákon totiž stanovuje provozovateli vozidla povinnost znát údaje o řidiči vozu, tudíž je podle ministerstva možné potrestat provozovatele. Postih provozovatele však bude mírnější s ohledem na odlišnou povahu odpovědnosti.

Stovky tisíc prohřešků se kvůli institutu osoby blízké nedaří vyřešit. Pokud totiž nemá policie důkaz, kdo přestupek způsobil, stačí, aby majitel vozu uvedl, že jej způsobil některý z jeho blízkých příbuzných, a tudíž nemusí sdělit jeho totožnost.

Tři pásma pokut podle hrubé mzdy

Pokutování řidičů podle ekonomické situace by se podle ministerstva mělo týkat pouze nejzávažnějších přestupků, nevztahovalo by se na všechna řízení o přestupcích ani na pokuty udělené v blokovém řízení. Ministerstvo představilo tři možné varianty. Buď se pokuty budou vybírat podle příjmu řidiče, podle ceny vozu, s nímž byl přestupek spáchán, nebo podle jeho kubatury.

Návrh dělí řidiče do tří pásem podle hrubého měsíčního příjmu do 60 tisíc, do 150 tisíc a nad 150 tisíc korun. První skupina by v případě schválení návrhu platila stejné pokuty jako nyní, tedy za nejzávažnější přestupky až 50 tisíc korun. Druhá skupina řidičů by platila dvojnásobek a třetí skupina trojnásobek současných pokut. V praxi to znamená, že řidiči v druhé skupině by mohli zaplatit až 100 tisíc korun, ve třetí až 150 tisíc korun.

I hands-free ohrožuje dopravu

S návrhem ale budou zjevně potíže, například Autoklub ČR se už dříve proti návrhu postavil a označil ho za nepřijatelný, protože zakládá nerovnost lidí před zákonem, čímž porušuje ústavu.

Řidiči by také nesměli za jízdy telefonovat ani s hands-free sadou, která jim umožňuje hovor, aniž by museli držet telefon v ruce. Podle důvodové zprávy způsobuje telefonování při řízení snížení pozornosti řidiče natolik, že to ohrožuje bezpečnost provozu, a proto ho chce Bárta úplně zakázat.

Podle měření provedeného ministerstvem dopravy při jízdě rychlostí 70 kilometrů za hodinu a současném telefonování s použitím hands-free sady zahájil telefonující řidič brzdění o 13 metrů později než řidič, který se plně koncentruje.

Výběr článků

Načítám