Hlavní obsah

Banky nemohou klientům odepřít službu jen kvůli věku, poukázal ombudsman

Banky nemohou klientům odepřít některou ze služeb svého portfolia pouze s odkazem na jejich věk. Upozornil na to ombudsman Pavel Varvařovský v závěrečné zprávě za loňský rok. Odkázal se na kauzu muže, jemuž banka odmítla vystavit kreditní kartu s odůvodněním, že je mu přes 70 let.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Banka se podle Varvařovského spokojila s odkazem na mužův věk a vůbec nezkoumala další okolnosti, které by na jeho solventnost mohly mít vliv. Takový postup podle veřejného ochránce práv není možný, a to ani když banka argumentuje úvěrovým rizikem. Pro takového člověka je podle ombudsmana ponižující slyšet, že nebude schopen dostát, čemu se bance zavázal, jen kvůli svému věku.

"Protože vyloučení osob starších 70 let představuje značný zásah do jejich důstojnosti, došel ochránce k závěru, že se jedná o nepřiměřený požadavek," uvádí zpráva.

Zasáhnout musela Česká národní banka

Banka podle Varvařovského nejdřív na výzvu k odstranění diskriminace nereagovala. Ochránce pochodil až u České národní banky. Teprve na její zásah banka postup zrušila.

Foto: Petr Horník, Právo

Pavel Varvařovský

Starší lidé si podle ombudsmanovy zprávy na diskriminaci kvůli věku stěžují stále častěji. Další podněty se týkaly například telekomunikačních služeb, které jejich poskytovatelé starším lidem odmítli.

Varvařovský loni dostal 271 podnětů týkajících se diskriminace, vyřídil jich 221. Diskriminaci zjistil v 70 případech. Podněty se týkaly nejčastěji vzdělávání, zaměstnání a právě přístupu ke zboží a službám.

Související články

Výběr článků

Načítám