Článek
Je na něm patrné, co hasiči prožívali, jak opatrní byli a také to, že se i báli.
„Dojížděli jsme na místo a už jsme cítili neskutečné horko. Vyskákali jsme z cisterny a slyšeli, jak vagony vybuchují. V tu chvíli mi bylo jasné, že jde o požár, jaký nikdo z nás nezažil,“ popsal v pondělí novinářům začátek zásahu v Hustopečích nad Bečvou profesionální hasič Jan Huňat.
Nechtěli riskovat, čekali na posily
Kolegům řekl, že nejprve provedou průzkum požáru z bezpečné vzdálenosti a počkají na to, až dorazí profesionální jednotky. „Všichni máme rodiny, děti… Nikdo z nás nechce přijít o život kvůli nějaké zbrklé reakci,“ dodal Huňat.
Nové video ukazuje rozsah havárie cisteren v Hustopečích

U události byl se svými kolegy jako první a na zásahovém kabátě měl připnutou kameru. Na videu tak lze vidět unikátní záběry jeho pohledem.
Na operační středisko vysílačkou hlásil okamžitě podrobnosti o události a žádal zastavení provozu na trati. „To bylo v tu chvíli nejdůležitější, abychom zamezili dalším problémům. Jakmile dojely první profesionální jednotky, tak jsme se zařadili do zásahu. Protože to tu známe, směřovali jsme další síly a prostředky na přilehlou cyklostezku, kudy byl nejlepší příjezd k hořícímu vlaku. Zasahovali jsme až do večera, pak už jsme byli všichni vyřízení a potřebovali jsme vystřídat,“ vysvětluje.

Požár vlakové cisterny v Hustopečích nad BečvouVideo: HZS SŽ, Policie ČR
Zásah byl náročný, večer byli vyřízení
Jednalo se podle něj o velice fyzicky a psychicky náročný zásah, jaký v kariéře nepamatuje. „Ještě večer jsem se třepal, měl jsem k tomu požáru obrovský respekt. Bál jsem se o kluky, ale byla to neuvěřitelná zkušenost,“ doplňuje zkušený hasič s tím, že díky pravidelným výcvikům, podpoře obce a modernímu vybavení mohla dobrovolná jednotka rychle vyjet a celý pátek na místě zasahovat.
„Někteří členové slouží jako profi hasiči ve firmě Deza, nicméně takto složitý zásah jsme zažili všichni poprvé. Klukům patří pochvala za to, jak zareagovali. Udrželi chladnou hlavu a makali, kde bylo třeba. Klobouk dolů,“ uzavírá Huňat.
Vlak, který v 17 cisternách převážel 1020 tun benzenu z chemičky DEZA, z dosud nezjištěných příčin v pátek 28. února před polednem vykolejil a poté začal hořet. Před nehodou víc než dvojnásobně překročil povolenou rychlost. Z havarovaných cisteren se podařilo hasičům zachytit 360 tun látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nezachvátil. Zbytek se podařilo hasičům přečerpat. Část při nehodě shořela, určité množství benzenu se dostalo do půdy. Následky havárie hasiči likvidují už 11. den.
Opatření v Hustopečích fungují, sanace ale mohou trvat až dva roky. Situaci může zhoršit déšť
