Hlavní obsah

Babiš: Za kauzu Skanska není důvod Ťoka sesadit

Právo, Jiří Novotný
Aktualizováno

Kauza české pobočky Skansky, v níž mělo v roce 2008 za šéfování nynějšího ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) dojít ke korupci, sice znepokojila premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD), ale předsedu ANO Andreje Babiše nechává chladným. Jak se v neděli v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi Babiš vyjádřil, kauza není důvodem, aby Ťok byl odvolán.

Foto: Michal Doležal, ČTK

Ministr dopravy Dan Ťok

Článek

Sobotka přitom požaduje, aby věc byla transparentně vysvětlena. „Teď je míč na straně Ťoka. Budeme o tom s ním i s Babišem mluvit na příštím zasedání vlády,“ řekl po zveřejnění kauzy premiér.

To ale podle Babiše nutné není. „Premiér přece už 18. března dostal od Ťoka dopis, v němž ministr dopravy mediální osočení z korupce zásadně odmítá a celou věc objasňuje. Ťok vysvětlil, o co jde, takže nemáme důvod ho sesazovat. Vaz mu ta kauza určitě nezlomí,“ prohlásil v nedělním diskusním pořadu ČT Babiš.

Celou kauzu odstartoval Radiožurnál informací, že česká pobočka Skansky vyvedla podle švédských auditorů v roce 2008 ze svého hospodaření nejméně 100 miliónů korun. Peníze údajně putovaly do firmy Geosan, s níž Skanska spolupracovala na dostavbě silnice R 7, a měly jít na úplatky. Ťok to ovšem striktně odmítá.

Kapsch by měl slevit

Vážné problémy má Ťok i s přípravou výběrového řízení na nového provozovatele mýtného. Hrozí totiž vážné nebezpečí, že se do konce roku 2016, kdy skončí smlouva státu s firmou Kapsch, nestihne vybrat nový provozovatel.

Ťok chce proto s Kapschem jednat o prodloužení smlouvy o dva roky. Jako podmínku si klade slevu částky, kterou stát této firmě za provozování mýtného platí. Kapsch se už ovšem proti vynucování slevy důrazně ohradil.

Jak v neděli v této souvislosti Babiš prohlásil, Kapsch kvůli pro stát nevýhodné smlouvě vydělal na mýtném v Česku velké peníze a Ťok to chce alespoň částečně napravit.

„Nechci ani spekulovat, kdo všechno na tak nevýhodné smlouvě, uzavřené v roce 2006, profitoval. My tento problém zdědili a uvidíme, jaký bude výsledek jednání Ťoka s Kapschem,“ konstatoval Babiš.

Jak v diskusním pořadu připomněl předseda KSČM Vojtěch Filip, dnešním problémům se dalo předejít, kdyby předchozí ministři dopravy vyjednali změny ve smlouvě s Kapschem a soutěž vyhlásili.

„Naposled tuto šanci měli a nevyužili předchozí šéfové resortu dopravy Zdeněk Žák (bezpartijní) a Antonín Prachař (ANO). Ta sleva má přitom své oprávnění. Kapsch přece cenu své investice do mýtného systému v ČR dostal zpět už několikrát,“ zdůraznil Filip.

Související články

Výběr článků

Načítám