Článek
Podle informací Práva jsou ministři rozčarováni zejména tím, že budou muset skutečně spořit a že vyšší příjmy do rozpočtu díky očekávanému ekonomickému růstu nejen nepřipadnou na rozvoj jejich resortů, ale stěží pokryjí vyšší důchody, zrušené zdravotnické poplatky a vyšší platby za státní pojištěnce.
Pokud budou chtít více peněz, budou muset umět využít prostředky z operačních programů Evropské unie.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
„Určitě se ještě moc věcí bude měnit, tohle byl první výstřel ze strany ministerstva financí a řekl bych takový ještě málo ostrý návrh,“ řekl k Babišovu návrhu rozpočtu předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj bude zapotřebí hledat ještě další úspory v provozu státu, aby bylo dost prostředků na investice, aby se podpořil růst české ekonomiky a zaměstnanosti.
Ministerstvo financí potřebu razantně spořit zdůvodnilo tím, že příští rok v důsledku různých zvýšení mezd a platů státních zaměstnanců, valorizací důchodů atd. se zvýší roční výdaje, které stát musí platit od příštího roku ze zákona (tzv. mandatorní výdaje), na zhruba 900 miliard korun ročně, což je přes 80 procent všech výdajů příštího rozpočtu.
Prachař zatím marně žádá víc peněz
Ministry přitom tlačí jejich vlastní úředníci, aby požadovali další a další peníze. Stát by například podle ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD) měl v příštím roce přispět České poště zhruba 300 milióny korun. Bude to podle ministra dotace za veřejnou službu, kterou pošta poskytuje. Částka by měla postupně vzrůst na 600 až 900 miliónů korun ročně.
Ministerstvo dopravy (MD) chápe nutnost úspor v chystaném státním rozpočtu na rok 2015. Odmítá však, aby to bylo na úkor plánovaných dopravních staveb, a naopak požaduje zvýšit proti letošku rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o čtyři miliardy na 75 miliard Kč.
„Ministr financí nám oznámil, že finanční prostředky pro MD sníží o 150 miliónů korun, s čímž se budeme muset smířit,“ řekl včera Právu mluvčí MD Martin Novák.
„Náš požadavek na zvýšení rozpočtu SFDI neakceptuje. Příprava státního rozpočtuje je však zatím jen v prvním zahřívacím kole. O naší kapitole budeme s ministerstvem financí dál jednat,“ dodal Novák.
Ministr dopravy Antonín Prachař (hnutí ANO) zdůvodňuje potřebu více peněz pro SFDI nutností zajistit spolufinancování staveb, u nichž se má až 80 procent nákladů hradit z fondů EU. „Kdyby se rozpočet SFDI nenavýšil, bude Česku hrozit, že se nepodaří z fondů EU vyčerpat 23 miliard korun,“ tvrdí Prachař.
Uskromnit se má i Jourová
Podle koaliční smlouvy ČSSD, hnutí ANO a lidovců mají jít na stavbu dálnic, silnic, obchvatů měst, železničních tratí a vodních cest až dvě procenta hrubého domácího produktu ČR, tedy ročně až 80 miliard korun. Přitom letos bylo na rozvoj dopravy vyčleněno 55 miliard Kč, což je pouze 1,3 procenta HDP.
Vláda v minulém týdnu vzala na vědomí plán dopravních zakázek v celkové hodnotě 64,5 miliardy korun, který jí Prachař předložil. Jde o 72 významných staveb, na něž budou vypsána výběrová řízení.
Po ministerstvu pro místní rozvoj (MMR), kterému šéfuje Věra Jourová z ANO, Babiš požaduje úspory hlavně ve výdajích za poradenské služby.
„Podle návrhu ministerstva financí by se v případě MMR mělo jednat kromě již předpokládaného snížení v rámci střednědobého výhledu pro rok 2015 o snížení ve výši 234,5 miliónu Kč,“ sdělila Právu mluvčí MMR Radka Burketová.
Škrty u ministerstva vnitra dělají tři miliardy
MF podle ní navrhuje snížení výdajů především v oblasti konzultačních, poradenských a právních služeb, dále i při nákupu ostatních služeb, cestovného nebo v oblasti neinvestičních příspěvků příspěvkovým organizacím.
„Konkrétnější údaje však není možné v této fázi přípravy rozpočtu na rok 2015 uvést,“ dodala Burketová.
Minulý týden v rozhovoru pro Právo Babiš uvedl, že škrty u ministerstva vnitra dělají skoro tři miliardy, u obrany 529 miliónů, a v rozpočtu na příští rok je i minus 1,7 miliardy pro finance.