Článek
Vláda by měla v blízké době dojít k rozhodnutí, zda zruší letiště Plzeň-Líně, aby tam mohla vzniknout podnikatelská zóna s tzv. gigafactory, tedy továrnou na baterie. Jak se na tento záměr díváte?
Zrušit kvalitní letiště v dnešní době považuji za zločin. Podle informací, které mám od odborníků, letiště i gigafactory mohou v Líních fungovat vedle sebe.
Vybudovat gigafactory v České republice je však extrémně důležité. Bohužel automobilový průmysl je na sílu tlačen do elektromobility, a pokud nebudeme mít na našem území zdroj výroby baterií, pocítí to naše ekonomika.
Babiš: Zrušení letiště Líně je vládní „gigatunel“

Proti zrušení letiště kvůli podnikatelské zóně dlouhodobě protestují spolky na letišti, starostové okolních obcí, kterých se případná výstavba dotkne, i někteří odborníci. I přesto zatím vláda trvá na tom, že Líně jsou jedinou možnou alternativou…
V Líních nejde o gigafactory, ale o gigatunel lidí spojených se STAN, řekl bych Dozimetr 2, tentokrát na vládní úrovni. Celou dobu tam jde hlavně o peníze od státu na bourání letiště. Podívejte se do usnesení vlády, je veřejné, jen na bourací práce tam Síkela (Jozef Síkela, ministr průmyslu a obchodu za STAN) tlačí 7,25 miliardy korun. A to, že chtějí bourat, i když nevědí, zda tam Volkswagen půjde, jasně potvrzuje, o co jde.
Pozn. red.: Rozhodnutí koncernu Volkswagen, který by stavěl gigafactory, by mohlo padnout do konce letošního roku. Vláda by však materiál k Líním měla schvalovat v blízkých týdnech.
Mikulecký: Armádních letišť je málo. I vzhledem k hrozbě z Ruska

Přesně tohle už udělala ČSSD s letištěm Žatec a letištěm Přerov, ODS s letištěm Holešov. V Přerově jsem tomu zabránil já. Nikdy nikam reálný investor nepřišel, až dlouhé roky potom se daří tam postupně někoho přivést. Ten základ je vysát ze státu peníze na bourání a studie.
Osud Žatce dával jako příklad na posledním výboru pro obranu i váš poslanec Pavel Růžička, který zároveň řekl, že na Ústecku by se určitě našlo vhodné místo pro gigafactory. Když tedy Líně jsou podle vás špatně, kam byste v pozici ministra nebo premiéra továrnu směroval?
Věřím, že vláda, pokud by chtěla, mohla předložit i jiné varianty. Ideální místo pro výrobu je v regionech s vysokou nezaměstnaností. V Plzni je problém úplně opačný, tam lidi nejsou už dnes. Je tam velký problém se zahraničními dělníky.
Ideální místo je co nejblíž ložiskům lithia, tedy v blízkosti Krušných hor. To znamená Karlovarský a Ústecký kraj, kde je ten problém s nezaměstnaností.
Novým primátorem Plzně má být Roman Zarzycký z ANO. Ten před pár dny řekl, že zrušení letiště nepodporuje a je případně připraven z pozice primátora použít různé páky, jako nedovolit plzeňské vodárně dodávat vodu továrně. Než jste se o tento projekt začal zajímat, řešil jste to nějak s ním? Stojí si za tímto vyjádřením?
Mluvil jsem s ním. Ale teď řeší jiné problémy. Až bude definitivně primátor, tak to chce hned řešit. Chce jednat se všemi, s armádou, Škodovkou, se starosty, kterým patří pozemky na letišti, i s těmi, kdo na tom letišti podnikají a působí. Ne to tlačit brutálně na sílu.
Zbytečné náklady z kapes poplatníků? Funkční letiště zrušit, zanedbané renovovat

Musíme zachránit jak letiště, tak gigafactory pro Českou republiku. Bohužel premiér Petr Fiala vůbec neřeší, co mu za zády Síkela se STAN vyvádějí. Bez STANu nemá vládu, a proto jen nečinně přihlíží na netransparentnost tohoto záměru, který je dobrý a pro Českou republiku důležitý.