Článek
„Stále doháníme zpoždění, které vzniklo covidem, kdy v roce 2020 autoškoly tři měsíce nefungovaly. Měsíčně v průměru skládá zkoušky v Česku 15 tisíc řidičů, to máte přes čtyřicet tisíc lidí skluz,“ řekl Právu předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička a majitel stejnojmenné autoškoly v Mladé Boleslavi.
„Řada kolegů nemá už potřetí za sebou v létě volno přes prázdniny,“ dodal. Předloni musely autoškoly kvůli covidu zavřít na jaře a pak znovu na podzim.
Řidičák na zkoušku: opravná jízda 2,5 hodiny
Například majitel plzeňské autoškoly František Šimek má nejbližší volné termíny kurzů až v listopadu. Za kurz řidičského průkazu skupiny B tam zájemci zaplatí 16 tisíc korun, loni to bylo o dva tisíce méně.
Řada kolegů nemá už potřetí za sebou volno přes prázdniny
Že nestíhají, potvrdilo i několik autoškol v Ostravě. Provozovatelé tamní autoškoly Olda uvedli, že aktuálně za kurz B účtují 15 900 Kč, zatímco loni touto dobou to bylo 11 900 Kč.
I když v Ostravě zdražili skokově, cena je stále relativně nízká. Napříč Českem ceny kurzu pro řidičské oprávnění B oscilují mezi 15 000 a 25 000 Kč, horní hranice dosahují v Praze.
Nové otázky žáci zvládají
Například v mladoboleslavské Autoškole Čapková aktuálně stojí 20 500, naposledy zdražovali z 18 tisíc. V olomoucké Autoškole Senička Zdeňka Dvořáka vyjde kurz na 16 tisíc, loni stál 14 tisíc korun. Obvykle je to cena za 90denní kurz s jízdou jednou týdně, expresní kurzy vyjdou dráž.
V testech autoškol přibudou nové otázky a videa k řešení
Autoškoly přitom již výrazně zdražovaly loni, podle statistik v průměru o čtvrtinu. Zdůvodňovaly to vyššími cenami pohonných hmot, automobilů i práce instruktorů. Kvůli razantnímu zdražení se dostaly i do hledáčku antimonopolního úřadu (ÚOHS), který zkoumal výroky pro média s podezřením, zda tak nekoordinují ceny. Letos v lednu ÚOHS informoval, že i vzhledem k přijatým nápravným opatřením se rozhodl nezahájit ve věci správní řízení.
V testech autoškol již přes rok přibývají nové otázky, dohromady je jich už přes stovku.
Napříč Českem ceny kurzu pro řidičské oprávnění B oscilují mezi 15 000 a 25 000 Kč, horní hranice dosahují v Praze
„Nové otázky se z hlediska úspěšnosti nijak nevymykají z průměru těch, které byly předtím,“ řekl Právu šéf asociace Horčička s odkazem na prvotní analýzu, kterou dělají dohromady s ministerstvem dopravy. Podrobnější výsledky představí v září. Žáci se podle něj na nové otázky připravují a teorii zvládne napoprvé stále 9 žáků z 10. Dlouhodobě menší úspěšnost je u praktických jízd, kde se napoprvé úspěšnost pohybuje mezi 40 a 60 procenty, podle autoškoly.
„Je to stejné jako dřív. Když se člověk učí, tak to umí. Když si myslí, že přípravu nechá na víkend před zkouškou, tak je to horší,“ míní Jan Čapek z Autoškoly Čapková. „Spíš než otázky se projeví nepozornost, nervozita,“ dodal.
Na druhou stranu podle Šimka z plzeňské autoškoly jsou některé nové otázky záludné nebo matoucí.
„Třeba dotaz, jestli dáte přednost tramvaji, která jede proti vám, když vy odbočujete vlevo. Mnozí žáci odpovědí, že ji pustí, ale ona vyjíždí z pěší zóny, takže přednost nemá,“ nastínil. V reálu se ale často stává, že řidiči přednost tramvaji raději dají, protože nechtějí riskovat srážku.
Jak se chovat na křižovatce řízené policistou? Řidičům v Brně to činilo problémy
„Žáci se pak tyhle otázky naučí jako básničku, aby neztratili v testu zbytečně body,“ doplnil Šimek.
O něco vyšší počet odpadlíků u zkoušek zaregistroval provozovatel olomoucké autoškoly Zdeněk Dvořák. Spíš než novými testovými otázkami je to podle něj tím, že dříve měli žáci spoustu možností zkoušku udělat. Nyní mají jen tři. Toto pravidlo začalo platit již loni v červenci. „Nevybavuji si, že by některá otázka byla tak záludná, že by při ní klienti chybovali častěji než u jiných. Je to různé. Každému totiž sedí něco jiného,“ tvrdí Dvořák.