Článek
„Dohromady by náklady měly dosáhnout 86 miliard korun. Je to záležitost, která bude konkurovat nákupu stíhaček F-35,“ uvedl v pondělí Hřib.
S plánem souhlasili v pondělí pražští radní, totéž ještě mají udělat ve čtvrtek zastupitelé a po nich dozorčí rada dopravního podniku.
Pokud by na lince C jezdilo automatické metro, současný nejkratší interval 115 sekund by se snížil až na 90 sekund. „Povede to k významnému nárůstu přepravní kapacity linky C,“ řekl náměstek.
Třicetimiliardová zakázka na metro D přišla o vítěze
O lince D se od počátku uvažuje jako o automatické. S linkou C bude propojena na Pankráci. Podle Hřiba bude metro D (Pankrác – Krč – Nové Dvory – Písnice) také nejprve využívat současné depo Kačerov.
Samostatné depo pro linku D v Písnici má přijít na řadu jako poslední z celé stavby.
Harmonogram soutěžního dialogu předpokládá, že pro Prahu vznikne nový prototyp vlaků. „Vítěze bychom rádi znali na konci roku 2025,“ přiblížil Hřib.
Musí podle něj následovat vývoj, homologace, v letech 2027 a 2028 by se měly vyrábět první kusy a v roce 2029 zkušebně v Praze jezdit. Až pak by následovala sériová výroba. „Termíny ukazují, že je nezbytné proces zahájit co nejdříve,“ doplnil Hřib.
Reálný termín
Metro D by mělo být podle dřívějších předpokladů v roce 2029 dokončeno, termín se však zdá nereálný kvůli tomu, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zkoumá třicetimiliardovou zakázku na druhý úsek.
Na rozhodnutí úřadu také podle radního Zdeňka Kováříka (ODS) závisí čerpání úvěru ve výši přes deset miliard korun od Evropské investiční banky.
Staví se tak zatím jen první úsek zahrnující dvě stanice, Pankrác a Olbrachtova. O novém reálném termínu dokončení metra D se podle Hřiba budou v pondělí bavit zastupitelé.
Pro soutěž na druhý úsek by měl podle pondělního rozhodnutí radních dopravní podnik zpracovat interní audit. Hřib v pondělí řekl, že není spokojen s průběhem zakázky.