Článek
Ústí chce smýšlet ekologicky, stavbu stanice proto označuje jako zlomovou událost. Na vodík mají jezdit nejprve autobusy městské hromadné dopravy, první už v roce 2021, kdy má být stanice hotová. „Jde o dlouhodobý projekt, který je předjednaný s vedením chemičky. Ta by měla být i investorem dočišťovací stanice tak, aby měl vodík správnou kvalitu pro vozy,“ řekl primátor Petr Nedvědický (ANO).
Chemička Spolchemie vyrábí vodík jako vedlejší produkt při výrobě chloru a hydroxidů. Využívá ho pro výrobu kyseliny chlorovodíkové a páry. Produkovaný vodík pro vozy musí mít téměř stoprocentní čistotu. Cena výstavby vodíkové plnicí stanice se pohybuje mezi 25 a 50 miliony korun podle počtu stojanů. „Chtěli bychom se blížit ke třiceti milionům, aby si dopravní podnik nemusel brát na stavbu úvěr,“ uvedl Nedvědický.
V Ostravě budou jezdit doubledeckery
Město požádalo o dotaci na pořízení autobusů na vodík. V roce 2021 by měly v Ústí jezdit nejméně tři. Jeden stojí podle primátora zhruba 20 milionů korun. „Jsou zhruba o čtyři miliony korun dražší než parciální trolejbusy,“ uvedl Nedvědický.
Právě nové parciální trolejbusy, tedy ty, které mají i baterii a mohou jet část trasy mimo troleje, nedávno město pořídilo. Další autobusy na vodík by mohl pořídit také Ústecký kraj. Dojezd autobusu s vodíkovým pohonem je na jednu plnou nádrž až 350 kilometrů.
Jejich provoz je dražší než u klasických, ale podle primátora je důležitější ekologický provoz. „Budeme-li uvažovat s odpisy autobusů, je provoz těch vodíkových jednoznačně dražší,“ řekl primátor s tím, že díky memorandu s chemičkou by měla být ale cena vodíku v Ústí nižší, než je na evropském trhu.
Rozšíření i v dalších městech
Vodíkovou plnicí stanici chystá také chemička Unipetrol v Litvínově na Mostecku, kde vodík vyrábí. „V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech stávajících čerpacích stanicích, a to v Litvínově, v Praze na Barrandově a v Brně. Projekty jsou nyní ve stadiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů,“ řekl ČTK mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.