Článek
Do nedávno zprovozněné bioplynové stanice se začaly svážet zbytky jídel ze školních kuchyní, restaurací nebo ze speciálních nádob na zbytky potravin, které jsou umístěné mezi domy na sídlištích. Z toho všeho pak vzniká bioplyn, který čerpají autobusy.
„Jedná se o pilotní projekt. Začal i svoz gastronádob a nádob na oleje a postupně se vyhledávají další místa, kde by tyto nádoby mohly být instalovány, aby ve druhém čtvrtletí příštího roku běžel projekt naplno,“ řekl Právu Radek Lizec, jednatel technické společnosti Compag svážející po městě i okolí odpad.
Nákladní auta svezou zbytky do stanice, nasypou je do zásobníku a pak už nevzhledný a trochu zapáchající materiál putuje do zařízení, kde biologickou reakcí vzniká plyn biometan. Po vyčištění je možné plnit jím nádrže autobusů a přebytky se ještě mohou prodat do běžné plynařské sítě, takže na plynu ze zbytků lze pak zase na sporáku uvařit další jídlo.
Úspora z takového zpracování odpadu je dvojí. „Má to ekologický i ekonomický přínos. V posledních letech dramaticky rostou poplatky za skládkování odpadu, díky tomuto zpracování ho na skládky uložíme výrazně méně,“ uvedl jednu z výhod Lizec. V běžném komunálním odpadu se podle něj dá takto využít kolem 40 procent z celkového množství. Bioplynová stanice je schopná zpracovat za rok až 25 tisíc tun odpadu, což je zhruba třikrát víc, než vyprodukují obyvatelé Mladé Boleslavi. Proto se sem sváží odpad i z okolních obcí a měst. Kromě boleslavských škol se sem svážejí přebytky také třeba z jídelen v Jičíně.
Kromě bioplynu vznikne ještě tekutý a pevný zbytek. Tekutou část si odebírají zemědělci na hnojení polí, pevná část putuje do kompostárny.
V následujících letech se tento provoz má ještě rozšířit, aby bylo možné zpracovat veškerý komunální odpad. Z něj by se mělo vyrábět alternativní palivo.