Článek
ČSAD Česká Lípa měla ve středu získat od kraje licence na dvě třetiny linek, které odmítl po sporu s krajským úřadem o úhradu ztrát provozovat Dopravní podnik Ústeckého kraje.
Kolem 40 000 lidí tak bude pravděpodobně i ve čtvrtek řešit , jak se dostanou do zaměstnání. Autobusy přestaly jezdit v úterý poté, co Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) odmítl dál zajišťovat dopravní obsužnost v kraji s poukazem na to, že kraj společnosti odmítl uhradit ztrátu z osobní přepravy.
Autem je to levnější
Zřejmě nejsložitější situace s dopravou je ve Šluknovském výběžku. Starosta Lipové na Děčínsku Zdeněk Doležal (ODS) Právu ve středu řekl, že lidem nezbývá nic jiného, než jezdit do práce vlastními auty. "Ono je to ale vyjde mnohem levněji, než kdyby jezdili autobusem, který stojí z Lipové do Šenova už 9 korun. Když to dají řidiči auta, který je sveze, má to i s amortizací a v práci jsou rychleji. Drahý je už i vlak," řekl Doležal.
Auty jezdí i zaměstnanci dětského domova v Lipové, místní firma vyrábějící strojírenské výrobky si podle něj sváží 90 pracovníků dodávkou.
Místostarosta Vilémova na Děčínsku Jaroslav Chmelař (ČSSD) uvedl, že do místní malé firmy nyní chodí lidé pěšky maximálně čtyři kilometry. "A z obce jezdí do práce auty. Co jim také jiného zbývá," řekl Chmelař.
Firmy si zaměstnance svážejí samy
Starosta Verneřic na Děčínsku František Kudrnáč (nez.) potvrdil, že menší firmy si svážejí své zaměstnance služebními auty. "Pokud se dneska objeví na zastávce na náměstí opět ta babička s holí, vezmu auto a odvezu ji. Většina lidí naštěstí nejezdí do práce daleko," řekl Kudrnáč.
Olga Šefrová z firmy Alp Forming, která v Telnici u Ústí nad Labem vyrábí nádobí, uvedla, že někteří zaměstnanci to do práce hlavně v úterý stíhali na poslední chvíli. "Jezdili jsme pro ně služebními auty až třeba do Ústí nad Labem či do nedalekého Chlumce. Ve středu už se na to lépe připravili a všech asi čtyřicet lidí tady bylo včas," řekla Šefrová.
Normální provoz autobusů nepozději příští týden
Podle zástupce ústeckého hejtmana Radka Vonky (ODS) by autobusy měly jezdit ve Šluknovském výběžku ve čtvrtek, počátkem příštího týdne již po celém kraji tak, jak jsou lidé zvyklí.
"My jsme udělali vše, aby ve čtvrtek začaly jezdit první spoje, nyní to už záleží na představenstvu ČSAD Česká Lípa, které ve středu jednalo celý den. Pokud obcím vzniknou se zajišťováním dopravy pro své občany nějaké náklady, musí se obrátit na Dopravní podnik Ústeckého kraje," řekl Vonka.
Hejtman Šulc podává na Dopravní podnik Ústeckého kraje trestní oznámení, dopravce zase podal žalobu na krajský úřad, stát a navíc ústavní stížnost. Dopravní podnik vinu odmítá. Kraj s ním už v květnu rozvázal smlouvu a přitom stále chtěl, aby zajišťoval dopravu a neplatil mu peníze za ztrátového provozu, jak je běžné. Nyní tak přestal jezdit.
Šulc již dříve přiznal, že problémem může být personální propojení Dopravního podniku Ústeckého kraje a jeho nástupce ČSAD Česká Lípa, který má ale od úterý nového předsedu představenstva Karla Ščotku. Dosud byl předsedou představenstva v obou firmách Michal Jergl. Podle Radka Vonky jde o účelovou změnu. "Propojení obou firem jsem vnímal relativně pozitivně do té doby, než jsem zjistil, že s námi pan Jergl odmítá jakkoli komunikovat," řekl Vonka.