Článek
Kupujícímu neřeknou, že vůz je po totální nehodě. Řada těchto oprav je neslučitelných s opravárenskými manuály automobilek, protože zničené hlavní nosné konstrukce byly flikované a svařené na koleně. Naleštěný „svařenec“ po takové nehodě už posádku příliš nechrání.
Je libo leštěnku z Německa?
„Do provozu se zpět dostávají i auta po haváriích, které byly pojišťovnou vyhodnoceny jako totální ekonomická škoda. Pojišťovny totiž nemají zákonnou povinnost takto poškozená auta dát do šrotu, ale prodávají je v aukcích. Pro výherce aukce může být oprava mladé ,totálky‘ velmi ziskovou záležitostí,“ shrnul pro Právo Martin Pajer, šéf společnosti Cebia, která se na odhalování nekalostí u ojetin specializuje.
Využívá k tomu, vedle VIN kódu vozu, i porovnávání fotografií z aukcí, následných nabídek, dat z autorizovaných servisů i pojišťoven.
Jak na převod auta? Papírování není mnoho
Člověka až zamrazí, když vidí opravdu pěkné zachovalé auto na obrázku z inzerce. A hned vedle tentýž vůz na jen o něco málo starších fotografiích pořízených likvidátorem pojišťovny, kde je v půli rozlomené torzo nebo vůz se zcela rozšmelcovaným předkem.
Svým způsobem klobouk dolů před řemeslnou zručností těch, kteří takové vraky za babku vykoupí a udělají z nich zase „leštěnku z Německa, nebo s českým původem“. V takovém autě ale jezdit člověk nechce. Nicméně co oči nevidí, to srdce nebolí.
Stává se, že taková auta mají za sebou i dvě či více totálních škod. Následky oprav se mohou projevit až po letech
„Nezřídka se stává, že taková auta mají za sebou i dvě či více totálních škod. Následky oprav takových poškození se mohou projevit až po letech, například hloubkovou korozí opraveného místa. V horším případě při opětovné nehodě to může mít fatální následky pro posádku,“ shrnul Pajer.
Policii nikdo nic nehlásí
Policii svařence z totálních bouraček nikdo nehlásí. Podobně jako stáčení tachometru, což je přitom už z pohledu zákona podvod. „Prokázání je ale vždy velmi složité. Případů jsou tisíce a policie na to nemá kapacity,“ konstatoval Pajer.
Dodal, že ačkoliv opravy vozidel by se měly provádět přesně podle postupů stanovených výrobcem, praxe je jiná. „Dokud není žalobce, není soudce,“ poznamenal.
Pozor na auta z Rumunska, co se tváří jako německé ojetiny
Pokud soudní znalec po nehodě zjistí, že vozidlo bylo špatně opraveno a bylo to kvůli nehodě, policie se tím jistě zabývat bude.
„Ale žádné systémové pravidlo v ČR nemáme. Technik na STK ručí za jasně dané kontrolní úkony. Ty ale vůbec nezahrnují ověření správné funkce elektronických systémů vozidla,“ dodal Pajer. A ty mohou právě po totální nehodě značně utrpět, avšak není to vidět.
Odhalené případy
Uvádíme příklady vozů, které se aktuálně nabízejí v bazarové inzerci v ČR, mají za sebou totální škody, a přesto se neprodávají na náhradní díly, ale jako ojetiny v dobré kondici. Cebia jich ročně kupujícím, kteří se o historii nabízeného vozu zajímají, odhalí tisíce.
Ford Focus 1.6i, rok 2010
Na střechu tohoto vozu v Německu spadl strom. Kmen ji prolomil až na úroveň opěradel zadních sedaček. Od loňské zimy křižuje silnice u nás. Prodejce ale neuváděl, že auto je po totální škodě. Kvalitní oprava takového poškození je podle Právem oslovených odborníků prakticky nemožná.
Škoda Octavia 2.0, rok 2006
Náraz do levé strany s masivním poškozením zadních dveří, B-sloupku, střechy a podlahy. Boční a čelní airbagy byly aktivovány. Tato octavia byla z Německa dovezena do ČR a následně opravena. Opravené místo, na kterém často sedávají děti, bude vždy vykazovat nižší pevnost při nárazu.
Opel Zafira, rok 2008
Při čelním nárazu byl zasažen prostor motoru a byly aktivovány airbagy. Auto po opravě může vykazovat technické problémy, které se mohou projevit i za delší dobu. U těchto typů poškození se většinou nepodaří docílit stejné pasivní bezpečnosti jako před havárií. Auto může být v případě opětovného čelního nárazu pro posádku nebezpečné.
BMW 3, rok 2004
Klasickým podvodem jsou také stočené kilometry v kombinaci s větším počtem zamaskovaných škod. V listopadu 2015 měl ověřovaný vůz najeto téměř 400 tisíc km a již o měsíc později stav něco málo přes 230 tisíc km. Kromě stočení je u tohoto auta evidováno také pět poškození.
„Souhlasíme, že pro bezpečnost posádky i ostatních účastníků provozu je možné využívat jen nepoškozené díly, a nikoli uvádět celá vozidla znovu do provozu, zejména ta s totální technickou škodou,“ zdůraznil pro Právo Vladimír Krejzar z České asociace pojišťoven.
Pojišťovny se hájí tím, že nejsou zpravidla vlastníky těchto vozidel, pouze v rámci služeb svým klientům pomáhají prostřednictvím aukce zjistit cenu nebo najít kupce.
Anketa
„Je na jeho vlastníkovi, zda vozidlo (po totální škodě) zlikviduje, nebo prodá na náhradní díly. Kupující je pak zodpovědný za jeho další osud. I ve vozidlech po totální škodě může být spousta nepoškozených dílů,“ dodal Krejzar.
Poškození nemusí být vidět
Zdůraznil, že je nutné rozlišovat mezi „totální ekonomickou škodou“, kdy by cena opravy převýšila hodnotu vozidla, a „totální technickou škodou“. Kontrolu, zda je vozidlo bezpečné pro provoz, by podle něho měly primárně provádět STK.
Podle odborníků ovšem často totální ekonomická škoda znamená i víceméně totální technickou škodu a poškozené bývají i části, které nejsou zasaženy přímo nárazem. Poničené jsou však stejně, nebo už nemají takové vlastnosti.
Zcela devastující náraz na předek má často za následek také deformace nosných částí v zadní části. Poškození, která nejsou na první pohled vidět, bývají na nápravách, řízení či elektronice.