Článek
„Mnozí metaloví fanoušci tvrdí, že je metal tak dokonalý, že už se nemá kam vyvíjet. Ale Kollaps předvedli, kam až jde zajít s hudbou a zanechat přitom hluboký prožitek z jejich scénického koncertu,“ uvedla Petra Navrátilová, která v úvodu koncertu u jedné ze tří festivalových scén pouze procházela kolem, ale po třech skladbách Kollapsu zůstala až do konce.
„Určitě to pro mne byla událost roku. Není to můj šálek kafe, ale přiznám se, že jsem nedokázal odejít. Propojili elektronickou, industriální a metalovou rytmiku a tóninu. Dokázali provést fúzi těchto tří žánrů a je vlastně úžasné, že jsem to mohl slyšet naživo. Před pódiem bylo plno, asi jsem teda nebyl sám, koho to pojetí hudby od Kollapsu sice překvapilo, ale zároveň přitahovalo,“ poznamenal Andrej Čekovský, který na Besedu dorazil z Bratislavy.
The Ecstasy of Saint Theresa, Backxwash i Ametyst. Slovácký festival Beseda u Bigbítu začíná
Žánrově se Kollaps řadí mezi death industrial a jsou to především divoké a živelné koncerty, díky kterým jsou Australané po světě vyhlášení. Vytvářejí tísnivé hlukové stěny, intenzivní emoce, ale i množství scénické improvizace s různými kovovými předměty.
„Poslední roky hledáme více a více hraniční podoby hudby. A jednu z těch hraničních podob zvukově právě Kollaps předvádí,“ vysvětlil Novinkám a Právu ředitel festivalu Pavel Uretšlégr, proč nasadil na Besedu australskou kapelu.
Tasovská Beseda u bigbítu je mezi lidmi vyhlášená především kvůli své dramaturgii, která nepodléhá trendům a snaží se publiku nabídnout spíše neznámé, ale o to zajímavější „tváře“ nezávislé hudební scény.
„Na Besedu jezdím téměř každoročně a to, čím je pro mně zajímavá, je právě možnost rozšířit si svůj hudební prostor o nová, pro mne neznámá jména,“ přiblížila jedna z účastnic letošního tasovského festivalu Eva Manová.
Padesát hudebních těles na třech scénách
Na třech scénách se o víkendu v Tasově představilo padesát hudebních těles. Z domácích kapel excelovaly ve znovuobnovené podobě The Ecstasy of Saint Theresa, ale také skupina Moimir Papalescu & The Nihilists nebo zambijsko-kanadská raperka Backxwash. Nechyběla ani tradiční Soutěž písničkářů.
Největším tahákem byla právě zambijsko-kanadská raperka Backxwash. „Využívá nejrůznější samply a v jejích skladbách bylo možné uslyšet třeba i legendární Black Sabbath. Její texty jsou průsečíkem zkoumání otázek kolem víry, hledání identity a queer tematiky. Patří ke jménům, která pro mě zosobňují směřování světové nezávislé scény,“ sdělil Uretšlégr.
Jednatřicátý ročník Besedy u bigbítu se opět konal v prostorách myslivecké střelnice Topolového hájku na úpatí Bílých Karpat. Jedná se spíše o rodinný hudební festival pro zhruba dva tisíce lidí. V blízkosti areálu většina z návštěvníků přespávala ve stanových městečkách. Nouze kromě výběrové muziky nebyla ani o kvalitní jídlo a pití. Lidé se navíc mohli osvěžit u nedalekého splavu řeky Veličky.