Hlavní obsah

Australská skupina Kollaps nemilosrdně útočila na smysly českých fanoušků

Na absolutní hranici podoby hudby balancovala při svém koncertu na dvoudenním festivalu Beseda u bigbítu v Tasově na Slovácku australská postindustriální metalová kapela Kollaps. Trojice hudebníků nemilosrdně a niterně útočila na smysly fanoušků do takové hloubky, až je doslova zabetonovala před pódiem. Někteří z nich nazvali koncert událostí roku, se kterou se už zřejmě nikdy nesetkají.

Australská skupina Kollaps na Besedě u bigbítuVideo: Aleš Fuksa, Novinky

Článek

„Mnozí metaloví fanoušci tvrdí, že je metal tak dokonalý, že už se nemá kam vyvíjet. Ale Kollaps předvedli, kam až jde zajít s hudbou a zanechat přitom hluboký prožitek z jejich scénického koncertu,“ uvedla Petra Navrátilová, která v úvodu koncertu u jedné ze tří festivalových scén pouze procházela kolem, ale po třech skladbách Kollapsu zůstala až do konce.

Foto: Aleš Fuksa, Novinky

Pohodová atmosféra na festivalu Beseda u bigbítu

„Určitě to pro mne byla událost roku. Není to můj šálek kafe, ale přiznám se, že jsem nedokázal odejít. Propojili elektronickou, industriální a metalovou rytmiku a tóninu. Dokázali provést fúzi těchto tří žánrů a je vlastně úžasné, že jsem to mohl slyšet naživo. Před pódiem bylo plno, asi jsem teda nebyl sám, koho to pojetí hudby od Kollapsu sice překvapilo, ale zároveň přitahovalo,“ poznamenal Andrej Čekovský, který na Besedu dorazil z Bratislavy.

The Ecstasy of Saint Theresa, Backxwash i Ametyst. Slovácký festival Beseda u Bigbítu začíná

Hudba

Žánrově se Kollaps řadí mezi death industrial a jsou to především divoké a živelné koncerty, díky kterým jsou Australané po světě vyhlášení. Vytvářejí tísnivé hlukové stěny, intenzivní emoce, ale i množství scénické improvizace s různými kovovými předměty.

Foto: Aleš Fuksa, Novinky

Ecstasy of Saint Theresa na Besedě u bigbítu

„Poslední roky hledáme více a více hraniční podoby hudby. A jednu z těch hraničních podob zvukově právě Kollaps předvádí,“ vysvětlil Novinkám a Právu ředitel festivalu Pavel Uretšlégr, proč nasadil na Besedu australskou kapelu.

Tasovská Beseda u bigbítu je mezi lidmi vyhlášená především kvůli své dramaturgii, která nepodléhá trendům a snaží se publiku nabídnout spíše neznámé, ale o to zajímavější „tváře“ nezávislé hudební scény.

„Na Besedu jezdím téměř každoročně a to, čím je pro mně zajímavá, je právě možnost rozšířit si svůj hudební prostor o nová, pro mne neznámá jména,“ přiblížila jedna z účastnic letošního tasovského festivalu Eva Manová.

Padesát hudebních těles na třech scénách

Na třech scénách se o víkendu v Tasově představilo padesát hudebních těles. Z domácích kapel excelovaly ve znovuobnovené podobě The Ecstasy of Saint Theresa, ale také skupina Moimir Papalescu & The Nihilists nebo zambijsko-kanadská raperka Backxwash. Nechyběla ani tradiční Soutěž písničkářů.

Největším tahákem byla právě zambijsko-kanadská raperka Backxwash. „Využívá nejrůznější samply a v jejích skladbách bylo možné uslyšet třeba i legendární Black Sabbath. Její texty jsou průsečíkem zkoumání otázek kolem víry, hledání identity a queer tematiky. Patří ke jménům, která pro mě zosobňují směřování světové nezávislé scény,“ sdělil Uretšlégr.

Foto: Aleš Fuksa, Novinky

Jedno ze stanových městeček Besedy u bigbítu

Jednatřicátý ročník Besedy u bigbítu se opět konal v prostorách myslivecké střelnice Topolového hájku na úpatí Bílých Karpat. Jedná se spíše o rodinný hudební festival pro zhruba dva tisíce lidí. V blízkosti areálu většina z návštěvníků přespávala ve stanových městečkách. Nouze kromě výběrové muziky nebyla ani o kvalitní jídlo a pití. Lidé se navíc mohli osvěžit u nedalekého splavu řeky Veličky.

Kapela Stratovarius s velkým úspěchem zachránila Ostravu v plamenech, která přišla o hlavní hvězdu

Kultura

Metalový Masters of Rock završil ve Vizovicích jubilejní dvacátý ročník

Kultura
Související témata:
nezávislá scéna

Výběr článků

Načítám