Článek
S odkazem na závěry hloubkového auditu to ve čtvrtek uvedl Český rozhlas na webu iRozhlas. Aktuální audit posuzující hospodaření Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) v letech 2014 až 2022 si Praha objednala před dvěma lety po policejní akci Dozimetr. S dokumentem se nyní v utajeném režimu seznamují zastupitelé města.
Část auditu se podle Radiožurnálu věnuje zakázce na bezpečnostní systém, kvůli které minulý týden zasahovali v dopravním podniku policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu. Po zásahu v pondělí dozorčí rada DPP přijala rezignaci dvou členů představenstva a odvolala ředitele Petra Witowského.
Původní smlouvu na dodání komplexního bezpečnostního systému za 4,5 miliardy korun uzavřel DPP v roce 2010 s konsorciem firem SAAB Czech a AŽD. SAAB z kontraktu po dvou letech odstoupil. Podle auditorů představenstvo DPP zřejmě zanedbalo povinnosti řádného hospodáře mimo jiné tím, že schválilo navyšování zakázky takzvanými změnovými příkazy. Do smlouvy s AŽD se tak postupně přidávaly další služby nebo zboží, na které ale mělo vedení podniku ze zákona vypsat novou soutěž. Jen mezi srpnem 2020 a prosincem 2022 kvůli změnovým příkazům zakázka narostla o 796,6 milionu korun. Podle některých médií za to manažeři obdrželi úplatky od stovek tisíc po miliony korun.
Velkou roli v plnění smlouvy podle zjištění auditorů sehrály subdodavatelské firmy, jejichž prostřednictvím údajně byly vyváděny peníze z dopravního podniku. Auditoři k tomu poznamenali, že městská firma nemá přehled o subdodavatelích a jejich rozsahu činnosti.
Witowski v čele DPP končí. Odvoláni byli i obvinění manažeři
Cena zakázky postupně narostla na 5,625 miliardy korun, což je ve srovnání s původní smlouvou o 27,35 procenta víc. Podle dodatku z roku 2020 může plnění smlouvy růst ještě o dalších asi 120 milionů korun. Audit, který vypracovala firma StoneTurn Group, varuje i před umělým navyšováním cen, které měly být oproti tržním cenám až o 170 procent vyšší.
Podle Radiožurnálu jde o třetí audit, který se v posledních dvou letech věnoval hospodaření dopravního podniku. I ostatní odhalily nevýhodné postupy manažerů a porušení zákona a týkají se převodu či prodeji pozemků u zastávek metra Holešovice a Palmovka a také zakázkám dopravního podniku pro firmu Xanthus.