Článek
Podle primátora bylo hlavním problémem smluv to, že byly pro dopravní podnik nevýhodné. "Smlouvy jsou v mnoha případech nevypověditelné, nebo jen pod vysokou sankcí," uvedl primátor. Jsou také často dlouhodobé a neumožňují jakoukoliv změnu či úpravu dodávek a cen.
Dopravní podnik podle primátora bude muset ze závěrů analýzy vyvodit důsledky, například zda se pokusí smlouvy vypovědět či zda je možné vyvodit trestně právní odpovědnost.
Snahy zpochybnit výsledky
Město závěry analýzy, kterou vypracoval tým kolem advokáta Václava Lásky, ve středu převzalo.
Zároveň se začaly objevovat informace, které mají advokáta Lásku zdiskreditovat, neboť dříve pracoval u policie a také u bezpečnostní agentury ABL (nyní Mark2 Corporation Czech). Tam působil v roce 2007, tedy v době, kdy firmu spoluvlastnil nepravomocně odsouzený poslanec Věcí veřejných Vít Bárta. Tehdy měla ABL mimo jiné kontroverzní zakázku od Prahy 11 na sledování politických odpůrců a opozičních zastupitelů.
Podle Svobody mají tyto informace především znevěrohodnit práci, která byla udělána.
Bývalý šéf DPP se ohradil
Podle bývalého ředitele Dvořáka se navíc nejedná o forenzní audit, ale o právní analýzu. Až se s výsledky materiálu seznámí, chce reagovat. "Už jsem se rozhodl, že se nenechám dál zastrašovat," řekl Dvořák, který byl ředitelem podniku v době uzavření některých údajně předražených zakázek. Proti výsledkům se chce bránit.
"Vedení města, zejména primátor, brutálně poškodil dopravní podnik v řádu miliard korun a podle našeho názoru se dopustil trestného činu," dodal Dvořák. Chce proto podat trestní oznámení.
Právníci posuzovali mimo jiné smlouvu na tisk papírových jízdenek, na SMS jízdenky, na právní, marketingové a poradenské služby. Na seznamu prověřovaných smluv byla i dodávka výpočetní techniky, nákup pohonných hmot a náhradních dílů, vnitropodniková doprava a nakládání s majetkem v souvislosti s přestavbami stanic metra.