Článek
Podle auditorů se nepodařilo naplnit cíle, které si město v souvislosti s rozvojem karty vytyčilo. Celý projekt byl podle Linka řízen dodavatelsky a nelze u něj předpokládat návratnost.
„Opencard využívá zastaralý koncept..., je předražená a závislá na dodavatelích,” shrnul Linek.
Pozice města byla podle auditu komplikována řadou nevýhodných smluv, které navyšovaly náklady. Za současné situace nelze systém provozovat bez vlastníka práv, kterým je společnost eMoneyServices (EMS).
Auditoři nedoporučují dlouhodobé pokračování projektu. Město si podle nich musí určit novou strategii rozvoje. V průběhu přechodného období tří až čtyř let by měla nadále v základním režimu fungovat opencard, kterou by poté nahradila dopravní karta.
EMS: Opencard nepotřebuje masivní investice
Společnost EMS výsledek auditu zpochybnila. "Společnost Nexia vychází z dokumentů poskytnutých Prahou, nikoli ze znalosti oboru," uvedl Martin Opatrný za společnost EMS.
"Rozvoj opencard přitom není závislý na dalších masivních investicí ani na společnosti EMS," citovala jej ČTK s tím, že pokud město projekt opustí, bude to další a nákladnější varianta.
Zbytečné náklady
Auditoři mimo jiné uvedli, že projekt je výhodný pro vlastníka práv, nikoliv pro město. Zastupitel Jakub Michálek (piráti) zmínil například chybné prodlužování licencí i na nepoužívané karty či nutnost pořizovat karty i pro cestující, kteří mají dopravu zdarma.
Člen magistrátní komise ICT Ondřej Felix k rozvoji systému uvedl, že IT se neustále vyvíjí, a lze proto jen odhadovat, jaké technologie budou k dispozici za několik let. Chce proto postupně zavádět řešení, která už v zahraničí fungují. Jako příklady uvedl nákup jízdného prostřednictvím bezkontaktních platebních karet či smartphonů.
Opencard využívá zhruba 1,2 miliónu osob. Vedle karty mohou lidé využívat i papírové kupóny, jejichž návrat město před časem schválilo. Metropoli totiž postupně docházejí licence k novým kartám a do budoucna nebude zřejmě dále možné prodlužovat platnost stávajících karet.