Hlavní obsah

Asistenty všem prvňákům a zrušit známkování? S omezením odkladů souhlasí i opozice

Opoziční hnutí ANO se hodlá podílet na vládním tažení proti českému fenoménu, kdy až čtvrtina populačního ročníku dostává odklad nástupu do základních škol. Poslanci hledají shodu napříč spektrem, jak s tradičním nešvarem zatočit, protože se změny potáhnou léta. Jedním z možných kroků je zrušit známkování v prvních ročnících a zajistit asistenty do každé první třídy.

Foto: Envato Elements

Ilustrační snímek

Článek

„Chceme spolupracovat. Jsme zajedno, že s odklady školní docházky se musí pracovat. Tento týden k tomu máme schůzku a na nějakých variantách se domluvíme. Za mě tam není nic, přes co by nejel vlak,“ řekla Právu a Novinkám stínová ministryně školství ANO Jana Berkovcová.

Podle poslance Pavla Klímy (TOP 09), který se za změny nejvíce zasazuje, by měl být návrh zákona podán z poslanecké iniciativy a měly by pod ním být podepsáni poslanci všech sněmovních stran.

Minulý týden se mimo jiné setkal s poslancem Zdeňkem Kettnerem (SPD). „Napříč politickým spektrem se shodujeme, že omezit se to musí, ale budeme hledat ještě shodu například na tom, kolik ročníků ZŠ by se nemělo známkovat apod. Budeme dělat všechno pro to, aby tam bylo podepsáno sedm klubů,“ řekl Klíma Právu a Novinkám.

Novela o asistentech učitelů se vzdaluje

Věda a školy

Načrtnuté návrhy z dílen ministerstva školství počítají s tím, že by se změny měly prosazovat v průběhu tří let. „Nehledáme přesnou definici pro odklad, ale chceme vytvořit prostředí, kde odklad nebude zapotřebí. Mělo by se pracovat s dětmi, rodiči ve školce, učiteli,“ zdůraznil poslanec.

V Česku dostane odklad každé čtvrté dítě, což je v Evropě unikát. V mnoha zemích nejsou odklady povoleny vůbec, jinde jsou to nižší jednotky procent.

Výjimka pouze významné zdravotní postižení?

Jedním z razantnějších opatření by mohlo být, že se zatrhnou odklady všem dětem, které dosáhly šesti let před koncem května nebo června. Výjimku by měly pouze děti s významným zdravotním postižením.

„Jako příklad uvedu dítě, které do čtyř let špatně slyšelo a ovlivnilo to jeho vývoj. Ve čtyřech letech dostalo implantát, skvěle slyší a vývoj se skvěle zrychlil. A byla shoda odborníků, že odklad by ho přivedl na stejnou startovní čáru s ostatními vrstevníky. Anebo vám v květnu dítě onemocní meningitidou, dva měsíce je v nemocnici, pak je v lázních a léčba skončí v říjnu. Je nutné, aby nastoupilo do kolektivu, který už funguje, anebo mu dát rok odklad?“ navodil.

Odkladů je příliš. Přípravné třídy ale nerušte, radí odborníci

Domácí

Podle něj by ale o takových případech měla rozhodovat širší komise zahrnující kromě rodiče také psychologa, učitele mateřské i základní školy a jejich ředitele.

Zároveň by měli být nově proškoleni učitelé škol a mateřinek. Zejména ti by měli být schopni se do budoucna zorientovat ve vývojových stadiích předškoláků a umět s nimi pracovat.

Učitelé v prvních třídách by pak měli mít k ruce automaticky asistenta. Navíc by se mělo výrazně omezit propadání žáků v první třídě. S tím souhlasí i odborníci.

Zástupkyně MŠMT: Roste počet žáků běžných ZŠ, kteří mají závažnou vadu řeči

Věda a školy

„Směřují na to, aby došlo k proměně prvního stupně ZŠ. Sérii doprovodných opatření obecně hrozně moc kvitujeme,“ uvedla Kateřina Lánská z organizace pro informace ve vzdělávání EDUin.

Ocenila i postupný náběh. Zákon by mohl nabýt účinnosti až v příštím roce, a to ještě s dalšími odkladnými účinky v průběhu dalších tří let.

„Na Táborsku v rámci projektu poradenská zařízení pracovala přímo ve školkách, což vedlo ke snížení žádostí o odklad. Problém se identifikoval dřív, a mohlo se s tím něco dělat. Ale ty poradny byly přetíženy a musely odložit jakoukoli další činnost po 1,5 měsíce,“ uvedla.

Bek už poslal krajům 800 milionů na platy ve školách

Domácí

Výběr článků

Načítám