Článek
Své zkušenosti popsala učitelka Lucie z Prahy: „Moc záleží na tom, zda si asistentka a učitelka lidsky sednou, protože jsou spolu ve třídě pořád. Mám to štěstí, že si s asistentkou rozumíme a je příjemná. Její pomoc využívám velmi často. Pomáhá všem dětem podle potřeby, ale i s nepedagogickými činnostmi.“
Ale třeba asistent pedagoga Pavel M. z Brna, který se dal na tuto dráhu, neboť ho dlouholetá manažerská činnost už unavovala, připouští zádrhele.
„Ředitelka mě přijala, že budu pomáhat autistickému chlapci a dohlédnu ještě na jednoho kluka, který je trochu divočejší. Vztahy s dětmi mám dobré, děti si mě oblíbily, ale vzhledem k tomu, že nenesu žádnou velkou odpovědnost, tak to učitelku občas popuzuje. Možná jí vadí i ta obliba, protože má role ve třídě je vděčnější,“ řekl.
Čtyři z pěti škol
Loni asistenty využívaly čtyři z pěti škol, které Česká školní inspekce navštívila, rok předtím to bylo necelých 70 procent. Posun je patrný i v absolutních číslech. Ještě v září 2016 působilo na základních školách 10 080 asistentů, v minulém školním roce již 13 660, tedy o třetinu víc. A přestože spolupráce není bez potíží, většinou jsou asistenti přínosem.
Inspekce ale kritizuje skutečnost, že školy nemají vždy jasně vymezené kompetence, co má dělat asistent a co učitel. Spolupráce pak stojí buď na improvizaci, nebo osobních vztazích.
„Vyskytují se i nežádoucí situace, kdy formy přímé podpory žákovi, které by měl poskytovat výhradně učitel, nebo učitel ve spolupráci s asistentem pedagoga, poskytuje výhradně právě asistent pedagoga,“ napsala inspekce ve své zprávě za minulý školní rok.
Podle ní více než třetina škol vůbec spolupráci pedagogů s asistenty systematicky neřeší a týmovou činností se zabývá až ve chvíli, kdy nastanou problémy. Metodická podpora chybí. Ale většinou spolupráce asistenta s učitelem funguje. Drtivá většina učitelů uvedla jako účinnou spolupráci při přípravě na výuku, pochvalují si i spolupráci v hodině. Podle čtvrtiny však moc nefunguje spolupráce při vyhodnocování výsledků vzdělávání.
A ve většině případů jsou asistenti pro postižené dítě i širší kolektiv přínosem. Tak to hodnotí jak učitelé, tak inspekce. Podle inspektorů tomu tak bylo v 95 procentech případů, podle učitelů v 97 procentech. Tři pětiny učitelů uvedly, že asistent je „velmi či rozhodně“ přínosným.
Na závěr ale inspekce doporučila, aby si školy jasně vymezily kompetence asistentů pedagoga, případně vytvořily standardy jejich činností.
To, jak má být asistent využíván, řeší i ministerstvo školství prostřednictvím změny vyhlášky o inkluzi. Podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) jsou asistenti ve školách nadužíváni. Někde jsou třeba ve třídě dva tři, byť by stačil jeden. Podle odborníků však nemůže Plaga od změny pravidel pro udělování asistentů očekávat velké úspory, protože takových případů bude málo. Nicméně přesná studie zatím není.