Článek
„Rozhodně je to dobrý krok. Ve školách, kde už jsou na asistenty zvyklí, je první třída bez asistenta prakticky nemyslitelná. Doba se mění, děti tráví volný čas úplně jinak než dřív a mají třeba horší sebeobslužné návyky,“ řekla Novinkám ředitelka ZŠ Bystřice Jana Servusová z Učitelské platformy.
Podobně hovoří i Blanka Zelenková z Asociace předškolní výchovy. „Je to skvělý nápad. Z hlediska předškolních pedagogů jsem si jistá, že to učitelé ocení a dětem to opravdu pomůže. Jedny oči, jeden mozek a jedny ruce navíc jsou zapotřebí. Učila jsem osm let i na základce. Prvňáčci potřebují hodně individuální přístup, což je při pětadvaceti dětech ve třídě velmi těžké. Pro učitele je to leckdy na úkor volného času a vlastní rodiny.“
Novela má za hlavní cíl razantní snížení počtu odkladů. Loni činil podíl dětí, které nastoupily s odkladem, 24 procent. V Česku je to tradiční číslo, ale na evropské poměry je mimořádné.
Předškolního vzdělávání se nejméně dětí účastní na severozápadě Čech
Do budoucna už by se odklady měly týkat jen dětí se závažnými diagnózami, jako je chronické, onkologické onemocnění či těžší forma mentálního postižení. Zpřísní se i podmínky doporučení k odkladu.
Zároveň se počítá s dalšími opatřeními, která mají přechod na základní školu usnadnit a ustrašeným rodičům ulevit. Právě zavedení asistentů do každé třídy a malotřídky s 15 a více prvňáky je z těch podstatných.
Maximálně 1,3 miliardy, návratnost až 2,7 miliardy
Nárok by měl být platný od září 2026. Loni bylo evidováno 4754 běžných tříd prvních ročníků s minimálně 15 žáky ve 2433 základních školách z celkového počtu 4276. Celkem loni v základních školách působilo v přepočtu na plné úvazky 18 393 asistentů a v mateřských školách jich bylo 5434.
V prvních třídách by mohli pracovat i dva asistenti pedagoga, a to v případě, že se ve skupině sejde více dětí se zvýšenou potřebou podpory.
„Ale kde na to vezmou peníze? Je třeba, aby ti asistenti byli opravdu proškoleni a byli zafinancováni,“ poznamenala Zelenková.
Kolik nových asistentů by bylo zapotřebí, lze zatím jen odhadovat. Pokud by se plošně začaly financovat asistentské pozice ve všech třídách, které by vyhovovaly daným parametrům, roční náklady by činily 1,3 miliardy korun. Jenže už nyní ve spoustě tříd asistenti působí. Podle loňských dat se jedná o 1528 plných úvazků, což by znamenalo o 760 milionů méně.
Návrh zákona však pracuje i s novými příjmy. Tím, že přibudou místa v mateřských školách, budou se moci rodiče snáze vracet do práce. Teoreticky by si tak státní kasa přišla až na 2,7 miliardy korun ročně na daních. S odkazem na studie šéfa institutu IDEA při CERGE -EI Daniela Münicha pak poslanci uvádějí, že významná část mladých by se za osm až třináct let dostávala dříve na trh práce, což by přineslo až čtyři miliardy korun.